Rabu, 30 Disember 2009

Hijrah VS Masihi- anda pilih mana..?


2 tarikh yang masyhur dan dikenali di kalangan masyarakat. Walaupun mempunyai sejarah berbeza namun keduanya merupakan tarikh yang digunapakai dan kadangkala digabungkan dalam satu kalendar.

Mengikut sejarah Tahun Hijrah dikira berdasarkan penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Mekah ke Madinah...manakala tahun Masihi di kira mengikut kelahiran Nabi Isa a.s

Tahun Hijrah secara khusus hanya terkenal dalam masyarakat dan dunia Islam. Ia dikaitkan secara langsung dengan Islam. Manakala awal tahunnya pula dijadikan antara hari-hari kebesaran Islam.

Tahun Masihi pula memang dikenali oleh masyarakat antarabangsa kerana seluruh dunia menjadikannya tarikh utama di dalam kalendar mereka. Awal tahunnya dijadikan hari besar dan dirayakan, termasuk lah rakyaat Malaysia..

Di sini timbul satu persoalan tentang sesetengah masyarakat Islam yang turut merayakan awal Tahun Masihi dengan sambutan besar-besaran sebagaimana orang bukan Islam merayakannya.

Paling merisaukan, orang-orang Islam lebih ‘ghairah’ menyambut Tahun Masihi melebihi orang-orang bukan Islam.

Ingatkah kita suatu masa dahulu, kita pernah ber‘JANUARI’dengan mengadakan berbagai acara kesukaan, seperti lumba perahu.

Sekarang sudah tiada pesta seperti itu, tetapi ada pesta-pesta lain, seperti konsert hiburan dan pertunjukkan bungaapi dan tak kurang juga acara mabuk-mabuk dan aktivit merempit di kalangan mat rempit terutama pada malam menyambutnya.

Menyambut awal tahun baru Masihi bukanlah budaya orang-orang Islam. Ia juga bukan salah satu dari hari-hari kebesaran Islam sebagaimana orang-orang Islam menyambut awal Tahun Hijrah, hari Maulud Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam, Isra’ dan Mi‘raj,Puasa Ramadhan, Nuzul al-Qur‘an, Hari Raya Idil Fitri dan Hari Raya Qurban.

Awal tahun baru Masihi hanya perayaan yang sering dirayakan oleh orang bukan Islam di negara-negara Barat. Ramai orang yang meniru perayaan ini sehinggakan ia berleluasa hingga ke negara negara lain seluruh dunia. Perayaan ini turut menyelinap masuk ke dalam masyarakat Islam samada secara mereka sedari atau tidak, dan jika orang Islam kurang pengetahuan agama dan leka dengan penyelinapan ini, maka sudah setentunya ia akan menjadi satu
budaya yang diamalkan oleh umat Islam sampai bila-bila.

Malahan jika perkara ini dilepas pandang, ia akan semakin berakar umbi dalam masyarakat Islam.

Bermacam-macam acara diadakan untuk menghidup dan memeriahkan kedatangan tahun baru itu.

Pada malam 1 Januari, pelbagai pesta dibuat seperti pesta makan minum, diiringi dengan nyanyian, tarian dan lain-lain acara, sementara menanti acara kemuncak iaitu pengiraan detik 12 malam

Apabila jarum jam sudah menunjukkan ke angka 12 tengah malam, maka kedengaranlah teriakan dan sorakkan orang ramai tanda tahun baru sudah menjelma bagaikan meraikan suatu kemenangan yang besar.

Kenapa tidak ketibaan awal tahun hijrah di sambut dengan penuh penantian spt menanti detik 12 malam setiap januari.. dan memeriahkannya dengan pelbagai acara yang berunsur keagamaan..

FIKIR-FIKIRKAN LAH..

1 ulasan:

  1. порно секретарь
    sex frd ikonboard cgi
    фото надувных секс кукол
    незащищенный секс
    порно видео приколы

    BalasPadam