Khamis, 20 Oktober 2016

Inilah Dunia ialah dewan peperiksaan




Senyuman dalam Ujianmu
 
Dalam melangkah gagah menuju ke depan.. kekadang gaflah terkadang alpa.. larian kian kencang hampir tiba ke akhirnya..namun terkdang tersadung dahan dicelah pokok tersadung kayu dijalanan..

Terus bangkit membakar motivasi kehidupan. U-turn insan taaibun illah.

peluang taubat terbuka luas sebelum tiba 2 masa itu. Ayuh!

aku sedar aku sedang DAN TERUSAN diuji..walau dikatakan orang itu dan ini. Apa yang berlaku ialah Allah sedang berbicara denganku..semakin khusyuk dalam memaknai setiap masa baki hidup ini ini. Bait bait masa berlalu cukup bererti buat ku.

Tiada lagi menoleh ke belakang..

Ianya cabaran untuk mendapatkan redha Alllah..


Sebagai perbandingan, Al-Quran ada menyatakan bahawa 1 hari di akhirat adalah sama dengan 1000 tahun di dunia.

Ini bermakna jika usia kita 63 tahun, maka itu sama dengan 1 1/2 jam sahaja hidup di akhirat. Sangat singkatnya. Surah Yunus:10:45-Dan ingatlah masa Tuhan himpunkan mereka pada hari kiamat kelak dengan keadaan mereka merasai seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar sesaat sahaja daripada siang hari.

Mereka akan berkenal-kenalan sesama sendiri. Sesungguhnya rugilah orang yang mendustakan hari menemui Allah untuk menerima balasan, dan yang tidak mendapat petunjuk.

Oleh itu adalah sangat kritikal tidak kira berapa usia kita untuk menentukan bahagia atau celakanya hidup kita di akhirat.
 
Alangkah dungunya manusia yang mensia-siakan umurnya!
 
Sangat aneh melihat masa yang berlalu terlalu laju tetapi lebih aneh lagi melihat manusia yang melalaikannya.
 
agar aku kekal mengukir senyuman walau diuji dengan sebuah uniah.
Aku kekal bersamu mu "maiyyatullah"
 
Dialog hidup ingatan Nabi saw kepada sohibahnya Abu Bakar "La Tahzan innallaha ma'ana" dirakam Allah dalam surah At Taubah ayat 40....

Tiada ulasan:

Catat Komen