Selasa, 22 Disember 2009

Kisah Bijak Wang

Encik Leman* merupakan seorang ayah yang penyayang dan begitu mengambil berat tentang keluarganya. Walaupun pendapatan beliau hanya RM1,000 sebulan dengan bekerja sebagai kerani biasa, beliau masih mampu untuk menyara keluarga dan memastikan keluarag beliau sentiasa berada di dalam keadaan gembira.


Malang tidak berbau apabila isteri beliau, Puan Hamidah disahkan mengidap penyakit buah pinggang, kencing manis dan juga darah tinggi. Keadaan hidup yang sederhana kini menjadi semakin tertekan dengan keadaan yang tidak disangka ini. Encik Leman perlu mengutamakan kesihatan isteri beliau dengan memastikan bekalan perubatan yang cukup demi anak-anak yang masih kecil. Dengan kos perubatan yang kian meningkat, Encik Leman terpaksa mengumpul hutang dengan membuat perbelanjaan menggunakan kad kredit demi menampung keperluan perubatan dan kehidupan harian.


Keadaan kesihatan Puan Hamidah semakin bertambah teruk menyebabkan Encik Leman terpaksa membuat pinjaman peribadi sebanyak RM31,000 untuk menampung kos rawatan. Keadaan ini berlanjutan selama setahun sehinggalah keluarga Encik Leman mendapat bantuan perubatan dari kerajaan. Walaubagaimana pun, ianya telah terlambat kerana Encik Leman telah pun menanggung beban hutang yang banyak.


Buntu dengan bebanan hutang yang ditanggung, Encik Leman telah meminta bantuan daripada AKPK. Setelah menilai status hutang Encik Leman, AKPK telah bersetuju untuk membuat penstrukturan semula jumlah hutang untuk semua kad kredit Encik Leman selama 8 tahun. Disebabkan oleh sejumlah besar pendapatan Encik Leman digunakan bagi membiayai kos rawatan isteri beliau, AKPK turut berjaya mengurangkan kadar bunga kad kredit Encik Leman kepada 6% setahun, jauh berkurangan dari jumlah asalnya iaitu 18%. Memandangkan pendapatan Encik Leman yang kecil berbanding dengan jumlah tanggungan beliau, AKPK turut mengurangkan kadar pembayaran balik kepada hanya RM200 sebulan. Ini dilakukan bagi memastikan beliau dapat membuat pembayaran secara berterusan tanpa sebarang halangan untuk beliau terus menyara keluarga beliau. Dengan bantuan AKPK, Encik Leman kini sedang dalam proses menyelesaikan hutang dan dalam masa yang sama menikmati suasana hidup yang harmoni.

1 ulasan:

  1. salam mas,

    menarik sekali artikel ini, ada link nya enggak?

    teruskan menulis ya..

    BalasPadam