Rabu, 28 April 2010

Anugerah Sukan Negara : Azizul Buktikan!

Kejayaan merangkul pingat perak Kejohanan Trek Dunia Dunia melayakkan jaguh lumba basikal negara, Azizulhasni Awang dinobatkan sebagai Olahragawan Kebangsaan 2009.

Namun, tumpuan peminat sukan tanah air pada Anugerah Sukan Negara,

Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin berkenan menyampaikan anugerah tersebut.

Turut mencemar duli ke majlis tersebut ialah Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah, Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah dan dihadiri Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek dan Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Zolkples Embong.

Bagi Azizulhasni, 22, yang terkenal dengan jolokan The Pocket rocketman, kejayaan muncul pelumba Malaysia pertama memenangi pingat pada Kejohanan Trek Basikal Dunia di Poland menjadi kekuatan untuk membawa pulang anugerah buat kali pertama.

Biarpun sekadar meraih perak, kejayaan dalam acara pecut di Pruszkow itu tetap pencapaian yang amat bermakna kerana lumba basikal merupakan sukan yang sangat kompetitif, di mana saiz badan turut memainkan peranan.

Azizulhasni dengan tubuh yang kecil mampu memberi saingan hebat kepada lawan yang jauh lebih sasa, terutama dari Eropah, sekali gus layak diangkat sebagai ikon sukan kerana semangat dan keberaniannya.

Selain meraih perak Kejohanan Dunia, penuntut University Deakin Australia itu turut menjuarai pusingan kedua Piala Dunia Klasik dan juara pecut Grand Prix Medellin di Colombia.

Unit Hal Ehwal Islam UHEI mengucapkan tahniah kepada Azizulhasni Awang dan Datuk Nicol David diatas Anugerah Sukan Negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan