Ahad, 22 Ogos 2010

Piawaian Puasa di hari ke 12



Salam ke 12 ramadhan di ucapkan kepada semua umat islam yang ade di muka bumi khasnya warga sukan yang terdiri dari pegawai sukan MSN, ISN dan KBS dan segala dalam jajahannya termasuk atlet dalam pelbagai program jurulatih . Semoga kita perolehi kebahagian pada bulan yang mulia ini. Semoga Kalian Dapat Menjalankan Ibadah Puasa Kali Ini Dengan Hati Yang Tenang & Sabar. Jika rasa nak berbuka rasa tak tahan kena ingat bahawa puasa yang tahun-tahun lalu pun tak terganti guane gamok !(loghat gannu)

'Next lap' kini pusingan kedua bulan ramadhan dah masuk, 10 hari yang pertama sudah ditinggalkan. wah! cepatnya masa berlalu. kita sebagai umat islam khasnya warga sukan wajar bersyukur kerana dapat hidup di muka bumi ini sehingga sekarang kerana dapat menjalani ibadah puasa iaitu bulan yang mulia. Suatu perjalanan kerohanian yang amat menarik untuk kita. Bayangkan setiap kita ada menjalani training tertentu. Ada yang training fizikal di waktu pagi, petang bahkan malam pun ada.. Fizikal test dan juga kelas mental..kelas ilmu..

Namun sedarkah bagaimana pula traning spiritual kita..sejauh mana dan darjah keseriusan kita! Sesungguhnya bulan Ramadhan adalah 'benchmark'nya..sebab apa? Ini kerana hanya nafsu menjadi saingan kita. Bukankah syaitan sudah diikat dan dibelenggu! Gentelman kita kerana face to face dengan hawa nafsu kita.

Banyak faedah boleh kita perolehi pada bulan ramadhan ini antara nye ialah:-

■Mengajar kita mengawal dan menguasai diri untuk mendapatkan kebaikan dan kejayaan bagi diri kita sendiri dalam menyempurnakan ibadah ini dan bersabar dalam melakukan ketaatan dan meninggalkan nafsu syahawat kita.

■Hikmah puasa juga ialah menjaga kesihatan tubuh badan hasil daripada berlapar diri pada siang hari sekaligus dapat memberi rehat kepada sistem penghadaman dan mengeluarkan simpanan makanan kita yang telah Allah ciptakan dalam tubuh kita yang menyebabkan keracunan dan mudarat terhadap tubuh kita.

■Selain itu kita boleh mendidik diri kita menjadi seorang yang penyabar untuk meninggalkan segala keinginan dirinya secara taat dan sukarela.

■Faedah puasa juga ialah dapat melembutkan hati dan menjinakkannya untuk mengingati Allah dan memutuskan dirinya daripada segala kesibukan dunianya.

Banyakkah faedah kita perolehikan pada al mubarak kali ini .

ohya apa khabar puasa kita di hari ke 12 ini ?

Adakah lebih baik dari yang lalu..!!

Bak pepatah " Anda buat Anda Dapat "







Tiada ulasan:

Catat Ulasan