Jumaat, 5 November 2010

Kerohanian Seiring Kejayaan !








Cabaran persiapan kerohanian manusia memang tidak pernah sudah-sudah.sama dengan fizikal dan minda. Sebagaimana seorang atlet yang mahu berjaya dan meraih emas pastinya persiapan fizikal, minda pada tahap terbaik. Sebagaimana seorang ayah yang mahu anaknya menjadi itu dan ini, lalu itu dan ini wajar diisikan oleh ayah itu tadi.

Ini kerana mahu menang dan mahu Be The Best..

Bagaimana pula dengan makanan kerohanian diri kita..ramai yang alpa dan lupa kan! Adakah cukup bagi makan 5 kali dan cukup pakaian sahaja. Namun dalam jiwa hati sanubari apa pula modul dan pengisiannya? kosongkah! Gersangkah!

Apakah ianya penting atau sebaliknya!

Atau sekadar tempelan semata-mata..

Atau ianya memang penting dan sangat penting hanya pada masa tertentu sahaja..

Maka MAJLIS KEROHANIAN untuk persiapan sukan Asia bertempat Dewan Komanwel MSN pada 3hb November (Rabu)adalah jawapannya. Acuan mana jika tidak acuan sendiri. Sesunguhnya canaian fizikal, mental dan ruhiyyah wajar bersatu bergabung mencetus acuan sebenar atlet malaysia. Ini yang sebenarnya.

Jemputan Ustaz Ahmad Tarmizi Ali Johan AQ sekali lagi bersama atlet sukan asia bersama tidak menghampakan. Hajat Datok KP MSN yang juga CDM kali ini yang istimewa buat warga sukan khasnya atlet yang bakal berjuang. Syukran daun keladi khas kepada Datok Kp yang prihatin keperluan rohaniyah yang mantop. Manakala penceramah jemputan khas pula Ustaz Mohd Gunawan Aziz yang tidak asing lagi. Beliau adalah Pegawai KPI menteri di JPM menyampaikan ceramah bertajuk bermultimedia ialah " Kekuatan kerohanian Seiring Kejayaan"

Antara point ceramah beliau ialah memulakan dengan beberapa soalan asas iaitu siapakah diri ini,siapakah pemilik alam ini dan apa tugas kita? Mendapat jawapannya adalah sebuah kekuatan agung. Jika kita mampu menjawap dengan benar maka itulah kekuatan sebenar kekuatan rohaniyyah.

Beberapa persoalan antaranya -Siapa dia Allah? Beliau mensyarahkan Ayat ke 2 dalam surah fatihah bahawa Allah adalah Tuhan Semesta Alam (THE AL-MIGHTY)dengan membawa tafsir ulamak yang ada menyebut bahawa alam ini adalah 80 ribu alam seperti alam semut, alam jin,alam itu dan alam ini..maknanya betapa hebatnya Allah menguasai segalanya. Jika Atlet yang sedar tidak hanya yakin dengan fizikal yang hebat tetapi menyakini sepenuhnya Allah yang memberi kejayaan dan menanugerahkan kemenangan dengan menjaga hubungan dengan Allah dan berusaha akhirnya bertawakkal kepadanya.

Selain daripada itu, persoalan hati murni dan suci juga disentuh penceramah. Hati yang hebat ialah hati yang ada hubungan (attach) dengan Allah. Sebanyak mana dan sejauh mana dan seserius manakah dah hubungan itu sudah dijalani kepada pemilik Alam ini oleh manusia?

persoalan wajar ditanya oleh setiap atlet..?

Itu pun jika mahu menempa kejayaan yang tulen lagi suci dan lagi penting diberkati Allah selalu Insyallah. Bagi yang telah mendapat skim kemenanganSHAKAM di dewan banquet Parlimen jangan lupa bahawa ZAKAT adalah wajib. semoga terus diberkahi allah selama mana ANDA ingat Allah.

kita sudah,sedang dan akan melaksanakan terus AMANAH ini namun ANDA wajib membantu dan berusaha dan mempraktikkan AMANAH ini kerana ANDA adalah muslim dan akan ditanya Allah mengenai usaha ANDA. bukan natijah tetapi usaha dan usaha.

Terimakasih alfa syukur kepada Dato Musa Omar Timbalan CDM,Ketua Urusetia Arrifin Abdul Ghani dan Encik Abd Rashid Yaakub serta pengarah MSN yang hadir seperti Tuan hj Ab Razak, Suhardi dan Ahmad Syafawi..

Buat atlet akan akan bergerak berjuang ke Sukan ASIA, ustaz hadiah lagu Samy Yusuf bertajuk 'Healing"

Ubatilah jiwa kita dengan syifa' pemyembuh yang asli dengan mengingatiNYA selalu


Selamat berjuang..jika dapat 12 Emas sama seperti Sukan komanwel, Anda tip top...

ULASAN..

Rindu bertemu menyapa Hafiz Hashim kerana lama tak jumpa..tak ingat lagi ustaz nie,bile free kita makan ikan bakar lagi di Sg Merab tau! dan kali ini ustaz pula nak belanja..hehehe

dan 3hb Nov 2010 hari bersejarah..tangan ini memimpin sekudus doa semurni munajat dewan banquet dalam bangunan Parlimen Malaysia, semoga doa membuka hidayah agar pemimpin-pemimpin negara terus mendapat bimbingan petunjuk dalam melaksanakan AMANAH ilahi memimpin Malaysia tercinta kearah keredaannNya.Ameen.

Ohya syukran kepada Jurulatih Iskandar dan coach Amir..komitmen kalian bersama menjayakan Majlis Khas Kerohanian bersama atlet Sepaktakraw M'sia pada 9 Nov Selasa akan diberkati dan dimaqbulkan doa dan hajat kalian bhw 11 pagi mereka berangkat ke Guangzhou. Normanizam,Abu dan Putra dan tak lupa kepada Syawan,hafizi (sekadar menyebut beberapa nama). Anda adalah wirawan negara. Buktikan kali ini bahawa DOHA-Guangzhou menjadi saksi kesungguhan kalian EMAS buat MSIA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan