Khamis, 11 Ogos 2011

persiapan kerohanian menuju sea games 2011

PERSEDIAAN KEROHANIAN MENGHADAPI PERTANDINGAN : SUATU
ANALISA MENURUT AL-QURAN


Tips untuk menjadi atlet cemerlang yang cemerlang  dalam konteks persiapan kerohanian menghadapi mana–mana pertandingan  membawa nama baik malaysia. Ianya sebagai pelengkap setelah persiapan kekuatan fizikal dan mental sudah mencapai tahap maksima.
Apa kata kita renungkan kembali tips kejayaan yang telah Allah SWT titipkan di permulaan surah Al Mukminun :

1.Keyakinan dan  kepercayaan
“Sesungguhnya BERJAYALAH orang-orang yang beriman.” [23:1]
Iman dan kejayaan disebut oleh Allah SWT dalam ayat yang sama. Maka imanlah faktor utama kejayaan. Sistem Keyakinan dan kepercayaan inilah yang menjadikan atlet bermotivasi sebenarnya seterusnya berkeyakinan dan segala problema yang datang dapat di atasi dengan mudah. Tanpanya kita mudah menyalahkan taqdir, ketegangan perasaan dan hilang semangat. Ini berbalik kepada sistem kepercayaan dan bagaimana seriusnya atlet mahu terus membina sistem ini secara berterusan? Menjaganya dan membajainya..!

2. Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati.
“iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya.” [Al-Mukminun :2]
Dalam istilah agama dipanggil khusyuk. Bayangkan Allah SWT mewajibkan 5 kali sehari untuk kita bersolat dalam keadaan khusyuk khasnya pada waktu lengah manusia supaya dapat stabil fokus dalam kehidupan. Ini bermakna memang Allah swt mahu kita selalu fokus dalam urusan kehiudpan.. Ini termasuk urusan dunia dan akhirat. Do one thing at a time. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari. Be passionate in it. Bukan sambil lewa.
3. Keutamaan (Prioriti)
“dan orang-orang yang menjauhkan diri dari lagha (perbuatan dan perkataan yang tidak berguna).” [Al-Mukminun:3]
Kebiasaannya dalam menghadapi musim pertandingan yang penuh pressure, kita cenderung untuk berehat dengan hiburan, movies, korean series, games, dll sehinggakan selalunya melebihi daripada hadnya. Bukan tidak boleh. However, the best thing to do during your break is to take wudhu’, solat hajat or recite Quran so that we will be closer to Allah, Bagi  non muslim, pergilah ke tempat keugamaan masing-masing. Ini boleh menambahkan motivasi dalam pertandingan yang bakal malah boleh kekuatan kerohanian “spiritual strengh” yang diperlukan.

4. Cakna (Sharing is Caring)
“dan orang-orang yang menunaikan zakat.” [23:4]
Walaupun sedang berada di saat-saat genting menghampiri pertandingan, janganlah atlet bersikap terlalu mementingkan diri, dan mengabaikan kawan-kawan yang lebih susah di sekeliling kita. Kongsilah apa yang termampu, Sudah banyak aktiviti atlet berkongsi cakna dengan Rumah Orang Tua dan Rumah Anak Yatim. Ini bagus untuk diteruskan khasnya apabila menghampiri pertandingan-pertandingan besar. Care about each other
5. Jaga hubungan antara lelaki dan perempuan
“dan orang-orang yang menjaga kehormatannya. kecuali terhadap isteri-isteri mereka, atau hamba yang mereka miliki, maka mereka (isteri dan hamba) dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari dibalik itu, mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.” [Al-Mukminun :5,6,7]
Janganlah kita menggunakan alasan sukan untuk melanggari batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi, misalnya dengan berdua-duan, kemudian pulang ke rumah berpimpin tangan dot dot. Sesungguhnya batasan hubungan kena dijaga. Sebarang pelanggaran bakal memudaratkan diri atlet itu sendiri disamping mengundang kemurkaan Allah SWT.  Padahal Allah swt  sentiasa ada, sentiasa melihat Al-Bashir. Pasti ada hikmah larangan ini.

6. Jujur, amanah
” dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya.”
 [Al-Mukminun:8]
Bukankah kita telah berjanji dengan pihak sponsor, MSN dan Negara kita untuk belajar bersungguh-sungguh dan score well in our games? Lebih penting lagi, bukankah kita telah berjanji dgn Allah SWT untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang atlet yang telah dipinjamkanNya kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip pengalaman dan pahala buat bekalan di akhirat sana insyaAllah.
its time to say “Bismillahi tawakkaltu ‘ala Allahi wala haula wala quwwata illa billahil ‘azim.”

7. Masa itu adalah kehidupan

“dan orang-orang yang memelihara solatnya.” [Al-Mukminun:9]
Ini bermaksud ialah supaya sentiasa belajar dengan berdisiplin, menepati masa, tidak berlengah-lengah, menjaga kualiti dan produktiviti harian atlet. Memelihara solat lima kali sehari setiap hari juga mengajar kita untuk tidak berputus asa atau berpatang arang di pertengahan jalan, and to maintain keeping up with our effort continously, akan istiqamah. Ini boleh di simpulkan dengan perkataan Punctual, and particular.
Namun janganlah kita hanya mengaplikasikan konsep-konsep ini untuk amalan ritual semata-mata. Highlight utama dalam ayat tersebut supaya kita sangat menjaga hubungan kita dengan Allah kerana kita akan kembali mengadapNya dengan amal-amal kita, bukan dengan berapa pingat berkilau diperolehi. Kejayaan hanyalah alat untuk kita mencapai keredhaan Allah. Mengukur diri agar selalu bersyukur senantiasa. Semoga berjaya dunia akhirat.

“Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka.” [Al-Baqoroh :201]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan