Jumaat, 2 November 2012

' Pengorbanan Tanpa Noktah '





Marilah kita bersyukur kepada-Nya di atas kejayaan Majlis Ibadah Qurban(MIQ 2012) samada di Bukit Jalil dan Kemboja/Vietnam.
Untuk makluman semua 3 ekor lembu (21 bahagian) di Malaysia dan 12 ekor lembu+ 5 bahagian (89 bahagian di Kemboja & Vietnam).




Mengikut maklumat penganjur pkpu Jakim berjaya mengumpul hampir 440 ekor yang mana 57 darinya ialah bahagian Aqiqah yang dibuat di Vietnam.

Kategori tim Uitm Ipoh dapat 31 ekor, tim felda dapat 7 ekor dan tim MSN dapat 12 ekor lebih.


Rombongan MSN telah diwakili saya dan Sdr Mohd Ridhuan Mohamed (atlet menembak elit) di mana Ekpedisi bermula 29-31 Okt 2012 merentasi 2 negara Indochina.

Ustaz Mohammad Hasnol Abu Bakar juga membawa sejumlah RM derma dan kain pelikat,jubah dan tasbih (baru) untuk sedekah 'hand to hand' kepada imam-imam di sana
.
Gambar berkaitan akan dimuatnaik dari masa ke semasa
Akhirnya, saya mengucapkan ribuan terima kasih buat kepimpinan MSN terutamanya YBhg Dato KP, En Rashid PBT dan En Rozaki yang memberi kepercayaan buat saya dan ridhuan mewakili warga MSN ke sana.
Sepanjang permusafiran saya berdoa khasnya buat kepimpinan MSN dan niat murni meraih emas pertama 2016 di Rio nanti diberkahi  dipayungi rahmahNya.
Uhei akan memperkasakan lagi aspek kerohanian atlet muslim menjurus kepada 2016 dengan aktiviti kerohanian seumpama ini insyallah.
Uhei percaya dengan mempertingkatkan jiwa perihatin atlet dengan membantu masyarakat marhen cukup membantu menjadikan atlet berdisiplin & berjiwa hebat.

Antara syor & cadangan selepas MIQ Kemboja 2012 ialah:
1) Syor agar kepimpinan tertinggi MSN turut menyertai Ekspedisi ini pada masa akan datang.
2) Wakil atlet ditambah bilangan kepada wakil (Elit,paralimpik & Pelapis) khasnya atlet yang akan ke sukan olimpik.
3) Warga sukan juga dicadangkan agar menyumbang mll sumbangan tertentu seperti Kain solat pelekat, buku yaasin selain Qurban Aqiqah Lembu. Kempen iklan Qurban pun akan dimulakan awal tahun termasuk bahagian korban lembu.
Di atas segala kelemahan terzahir dipohon kemaafan. Sungguh ekspedissi  tercapai sasaran agar hidup dengan pengorbanan.
'Hidup tidak berkorban ialah terkorban dalam kehidupan
'
Sekian wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan