Ahad, 31 Januari 2010

ke MAIWP 2009 -dari BKAKLM 98


MAJLIS ILMU - KULIAH AGAMA ANJURAN BADAN KEBAJIKAN, BAHAGIAN PEMBANGUNAN DAN PELABURAN


20 November 2009 (Jumaat) -

Bertempat di bilik mesyuarat aras 7, Bangunan PERKIM telah berlangsung satu sesi kuliah agama untuk bulan November yang bertajuk 'Berkerja Adalah Satu Amanah' yang disampaikan oleh Ustaz Hasnol dari Majlis Sukan Negara.

Secara lazimnya Badan Kebajikan, Bahagian Pembangunan Dan Pelaburan akan menganjurkan kuliah agama sekali pada setiap bulan.Antara isi kandungan dalam kuliah tersebut adalah seperti berikut Allah S.W.T telah berfirman dalam Hadist Qudsi yang bermaksud;

Wahai Adam! Sesungguhnya Aku telah menawarkan "amanah" kepada langit dan bumi, namun mereka tidak mampu.Apakah engkau sanggup memikulnya dengan segala akibatnya?

Adam Berkata: " Apa yang saya dapat daripadanya?" Allah menerangkan: "Jika engkau sanggup memikulnya, engkau akan diberi pahala, tetapi jika engkau menyia-nyiakannya, engkau akan disiksa."

Adam Berkata: "Baiklah saya pasti dapat memikul dengan segala akibatnya".

Tidak berapa lama kemudian (sekadar selama waktu antara solat syubuh dan ashar ia berada di Syurga) terjadilah peristiwa dengan syaitan sehingga ia dikeluarkan dari syurga.

Ada beberapa pendapat yang mengatakan bahawa amanah itu ialah Agama, Hal-hal yang difardhukan, Batas-batas yang telah ditentukan oleh Allah, Taat kepada Allah, Solat, Puasa, dan wanita yang diamanahkan menjaga kehormatannya.


Warga Bahagian Pembangunan Dan Pelaburan yang mengikuti sesi kuliah


Bacaan doa sebelum selesai sesi kuliah


Komen

Sejarah sebagai YDP BKAKLM yang pertama dapat masuk Ke MAIWP untuk berjihad..

layar web http://www.maiwp.gov.my/index.php?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan