Jumaat, 17 September 2010

Ahlan Syawal ! penguji kita bersifat .......


ISTIQOMAH KAH!!



RAMADAN sudah meninggalkan kita. Syawal bagai tuan rumah menjemput kehadiran kita. Namun, apakan daya, begitulah putaran hidup kita di dunia ini yang sentiasa berputar dan beredar mengikut ketentuan Allah.

Bersama-sama kita terus berdoa " Allahuma baligna ramadhan" agar kita diberi kesempatan umur dan usia untuk bertemu tahun depan.

Harapan kita supaya segala pengabdian dan pengajaran yang berlaku sepanjang Ramadan MAQBUL lalu menjadikan kita seorang yang lebih berkualiti sesama manusia dan di hadapan Allah(IHSAN)

Ohya, Kita bukan saja sedih dengan pemergian Ramadan sahaja tetapi yang perlu sangat disedihkan ialah apa saja yang kita dapat bahkan pelajari semasa beribadat sepanjang tempoh sebulan lalu dapat di teruskan. Tentu setiap dari kita ada mendapat sesuatu IKTIBAR dari ramadhan 1431 yang lalu kan!

Bayangkan dengan rakaat malam yang berbilang-bilang, rajin masuk solat berjemaah, berselawat setiap malam dilaungkan, 30 kali bangkit awal malam bersahur, belajar menepati waktu etc dengan berbuka awal (hatta hafal time maghrib), setiap malam membaca 1 juzuk Al-Quran dan suka bersedekah pantang jumpa peti masjid RM..dimasukkan dan lebih-lebih lagi malam terakhir dengan Qiamullail sana sini dengan nama-nama sifu Qiam seperti Tuan Guru Ustaz Hj Othman Ibrahim dan Sahabatku ustaz Hj Imran Nasoha merupakan Imam Masjid darul Ehsan Subang Jaya. Menikmati Keindahan Solat Tasbih selamat sejam setengan 2 rakaat (Azamku sebulan mesti sekali buat..zaujah kena bantu ini)

Perkara paling susah untuk dilakukan ialah bagaimana hendak menjadi insan istiqamah dengan amalan-amalan ramadaniyyah.

Ada orang sepanjang Ramadan ke surau tidak pernah tinggal tetapi selepas Ramadan, dia tidak lagi ke surau. Itu tidak istiqamah namanya.( terbayang wajah-wajah mereka di malam terawih tetapi bile Syawal macam tak mahu dah mai surau..pelik kan!)

Ketika Ramadan selalu baca al-Quran atau membuka mashaf tetapi selepas Ramadan dia berhenti membaca al-Quran atau tak dah pegang mashaf tunggu tahun depan (yang ada pegang Buku Yaasin malam jumaat). Mujur di sini ada MPPQ sebulan sekali dapat juga pegang juga mashaf..

Bersedekah umpama dermawan mulia sampai keluar news paper dan Tv , hebat bukan main bersungguh mencari anak yatim sana sini namun apabila Ramadan berlalu, dia kembali menjadi bakhil lagi kedekut wang hanya untuk dunia mahupun perutnya semata-mata..(Ada yang jawab bahawa duit dah abis bersedeqah di bulan Ramadan, time nak jimat hehehe)

Itu juga tidak istiqamah namanya. Sedangkan istiqamah adalah sifat Muslim sejati.

Rasulullah pernah bersabda maksudnya: “Rambut aku menjadi uban kerana surah Hud.” Ayat 112 surah Hud yang sangat banyak Nabi fikirkan ialah ayat yang berbunyi maksudnya: “Hendaklah kamu beristiqamah terhadap apa yang aku perintahkan.” Kerana terlalu banyak memikirkan ayat itu hingga rambut Rasullulah menjadi uban.

Maksud ayat itu ialah Rasul berfikir bagaimana hendak melaksanakan perintah Allah lagi dan lagi sehingga mati bertemu dengan Allah. dan pada masa yang sama bagaimana juga hendak menanggung risiko tindak balas dan ancaman daripada kaum musyrikin kota Makkah.

Tips mendapat sifat Istiqamah.

Pertama, banyakkan berdoa. Doa khusus ialah minta Allah anugerahkan pada kita supaya sentiasa beristiqamah. Doa sebenarnya satu visi.
Jika di minda ada tergambar untuk mendapatkan istiqamah sudah tentu jadi pendorong, apabila malas akan teringat pada visi.

Kedua, berkawanlah dengan mereka yang komited dengan kebaikan. Kawan baik ialah kawan yang membantu kita berbuat baik. Kawan baiklah kawan yang mendorong kita ke syurga. kawan yang baik ialah kawan yang menghalang kita daripada terjerumus ke neraka.

Ketiga, untuk beristiqamah ialah dengan menulis matlamat yang kita nak capai dan lekatkan di mana-mana tempat di rumah atau pejabat serta mudah dilihat.
Ia bertujuan supaya kita tidak mudah lupa maklumlah Ramadan datang setahun sekali.

Keempat, apabila sudah dapat kita tunaikan amalan yang kita nak beristiqamah, iaitu apabila amalan itu sudah mula sebati dengan jiwa kita buatlah kenduri iaitu raikanlah kejayaan kita itu dengan doa selamat dengan menjemput sahabat terdekat.

Kelima ialah dengan berdialog dengan diri sendiri. Biar diri kita yang memujuk diri sendiri dengan membandingkan istaqamah orang-orang dulu. Sekiranya mereka dapat melakukannya kenapa kita tidak? Mereka juga manusia seperti kita.

Keenam, bayangkan pahala besar yang menanti kita apabila kita dapat beristiqamah.

Artikel asal segemen tazkirah remaja oleh ustaz zawawi yusof Metro 17 Sep 2010
--------------------------------------------------------------------

Sekadar catatanku mendapat Istiqomah :

Jika Anda AJK surau masjid jom istiqomah menggerak aktiviti imarah surau masjid..panggil pengsisi berkaitan recomfirm jadual mereka dan buat pengumuman.Jangan tunggu sebulan sibuk beraya sana sini sampai masjid sepi dengan pengimarahan. ( Ini banyak terjadi jika Ajk masjid tak tak faham fungsi sebenar masjid)

Jika Anda suami dan seorang Ayah- terus mendidik anak2 dan zaujah untuk berpuasa 6 Syawal mencari ganjaran setahun berpuasa..

Jika Anda isteri,ibu dan anak terus membina diri dengan kekuatan kerohanian dengan berpuasa membendung kedahsyatan Nafsu yang jahat

Jika Anda penjawat awam berjawatan Ketua WAJAR berfikir apa yang wajib diteruskan untuk anggota selepas ranadhan?
Jika Tadarus setiap Zohor lalu bagaimana selepas ini

Anda adalah Apa yang Anda lakukan Selepas Ramadhan!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan