Selasa, 28 September 2010

Nasihat kepada Atlet Sukan Komanwel 2010




Kerohanian seiring perjalanan

Tika menghadapi persiapan Sukan Komanwel yang penuh cabaran dan tekanan, tidak dinafikan bahawa aspek kerohanian memainkan peranan penting bagi memastikan atlet itu tabah bahkan bersemangat tinggi dalam meneruskan perjuangan ini.
Kesihatan rohaniah sememangnya diperlukan bagi menjamin kelangsungan perjuangan atlet selain fizikal, aspek lebih penting bagi manusia melepasi satu persatu dugaan mendatang ialah sejauh mana hubunganya dengan Allah.

Cara untuk tenangkan hati dan memantapkan minda sudah diajar Allah dalam al-Quran dan terbukti sangat berkesan; tonik paling berkesan itu ialah berzikir. Allah s.w.t berfirman:

“Ingatlah, dengan berzikir (mengingati Allah) jiwa kamu akan tenang".
(Surah Ar-Ra’ad, ayat 28)

Demikianlah indahnya Islam, agama yang tidak hanya tertumpu kepada ibadat kerohanian semata-mata malah menyeluruh (syumul) dalam semua aspek kehidupan. Malah, tips atau petua menjaga kesihatan juga turut disertakan dalam ajaran Islam.

Ingat Allah hati akan tenang, jarang ingat Allah hati akan kering, gersang serta tandus. Apabila banyak mengingati Allah, akan bertambah iman sehingga hati makin kuat, tidak takut ancaman, tidak gentar dengan musibah dan kekurangan, tidak cemburu dengan kelebihan orang lain serta memiliki sikap positif, mengikut segala suruhan-Nya dan meninggalkan larangan Allah.

Petua dan tip kerohanian yang elok di amalkan atlet Negara di saat genting ini seperti menggunakan waktu lapang di malam hari dengan menunaikan solat secara berjemaah dan membaca surah Yaasin sesama pasukan serta berdoa selamat. Selalu beristighfar dan berselawat. Solat hajat juga dianjurkan dibuat secara berkala dan berjemaah adalah lebih baik. Selalulah mengikuti nasihat dan mematuhi arahan dari masa ke semasa pegawai MSN yang ditugaskan lebih-lebih lagi CDM Ybhg Tan Sri Abd Halil Bin Abd Mutalib termasuk Pengurus Besar Encik Jefri bin Ngadirin.

Konsep berzikir bukan hanya menyebut nama Allah tetapi meliputi amal ibadat lain seperti menjaga solat, membaca al-Quran, melakukan perintah Allah dan meninggalkan larangan-Nya, berbakti dan berkhidmat menaikkan nama dan menjaga maruah negara, mematuhi arahan jurulatih, menerima ketentuan dengan reda selepas beruasaha semaksima malah juga sifat sabar apabila ditimpa musibah dan syukur apabila mendapat nikmat kemenangan dan kejayaan(tidak lupa diri dengan bersedeqah dan berzakat).

Ingatlah kembali tips oleh Ustaz Haji Haslin Bin Baharim pada 23hb Set di Perhimpunan Atlet fasa Akhir di Palm Garden IOI Mall. Kerohanian berkaitan dengan Hatimu.
sejauh mana hati dibawa kepada Allah?

walau pun jauh dari tanahair ..

rujuk artikel...

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Atletperlumantaprohani_jasmani/Article


Tiada ulasan:

Catat Ulasan