Selasa, 14 September 2010

Isu Sosilawati - 1sudut pandang



Menurut laporan akhbar sama, isteri jutawan itu, S. Usharani, 24 tahun dilaporkan datang ke Malaysia membuat laporan polis di Banting berhubung kehilangan suaminya Januari lalu.

Persoalannya, mengapa hanya setelah kes pembunuhan Datuk Sosilawati dan 3 mangsa lain hampir terbongkar, baharulah 4 kes 'kehilangan' mangsa sebelum ini timbul kembali?

Apakah status kertas siasatan dibuka polis sebelum ini? X-files? Apakah perincian laporan berhubung 4 kes lain itu? Siapakah mangsa lain dilaporkan 'hilang'?

Setakat ini Akhbar Kosmo Online melaporkan mangsa lain, 2 berketurunan India dan Melayu.

Menurut Datuk Seri Bakri, kertas siasatan baharu akan dibuka berhubung kes 'kehilangan' jutawan warganegara India terbabit.

Saya yakin, majoriti rakyat Malaysia dan keluarga semua mangsa ingin mengetahui perkembangan siasatan 4 kes sebelum ini.

Lebih menarik, kes kehilangan Datuk Sosilawati dan mangsa lain dikhabarkan terbongkar apabila polis menyerbu ladang ternakan ayam terbabit hasil maklumat Usahrani. Mengapa tindakan itu tidak dilaksanakan sebelum ini? Sedangkan informasi sama dimaklumkan kepada polis pada awal tahun ini, sewaktu suami wanita itu dilaporkan hilang?

Untuk rekod, Ketua Polis Negara baharu dilantik semalam, Tan Sri Ismail Omar berazam akan melaksanakan tanggungjawab bersandarkan kuasa diperuntukkan kepada beliau. Mengarahkan pegawai dan anggotanya menyiasat dan menyelesaikan kes x-files itu akan membuktikan komitmen dan ketelusan Pasukan Polis Diraja Malaysia, PDRM.

Bagaimana jika mangsa sebelum ini juga dibelasah, dibunuh, dibakar dan abu mayat mereka dicampakkan ke dalam sungai?

Jika kegiatan jenayah itu benar berlaku, kredebiliti PDRM pasti akan dipertikaikan banyak pihak kerana laporan polis telah dibuat. Setakat ini, pada hemat saya, tiada pihak mampu menidakkan secara total kebarangkalian itu.

Sukar untuk dibayangkan, menurut akhbar sama, 4 mangsa terakhir dibakar menggunakan kaedah 'tradisi', mayat dibakar bersama najis lembu, cow dung dan renjisan minyak petrol, cara berkesan mampu melupuskan bahan bukti dalam tempoh di antara 30 minit dan sejam.

Kes kehilangan 8 individu terbabit harus terus disiasat secara terperinci tanpa mengira status, bangsa dan agama mangsa dan suspek.

rujuk asal dari blog Mazidul

--------------------------------------------------------------------

Fikirkan untuk iktibar !

1) Benarlah kata-kata " Annas ala dinni mulukihim "
Majoriti rakyat akan hidup mengikut cara hidup kepimpinan mereka..
Jom kita pilih,angkat dan sokong kepimpinan bersih telus lagi mulus menjadi ketua dan pemimpin negeri dan negara kita.
Hari ini kes pembunuhan sudah dianggap biasa..menjadi topik utama dada akhbar tanpa mengira masa dan bulan termasuk bulan puasa..

2) Mengapa ada double standard ! Keadilan WAJIB ditegakkan. Pihak berwajib akan dipertanggungjawabkan dan rakyat memerhatikan setiap langkah mereka.

3) Saya menyeru agar pihak berkuasa memerhatikan balik persoalan cerita filem atau drama yang berkaitan keganasan dan xxx agar ditapis untuk generasi kini..
sebelum ramadhan Kerajaan Indonesia ada mengharamkan kelucahan melalui internet maka wajar Kerajaan Malaysia tercinta mengikutinya. Mungkin ada yang kata ianya mustahil tetapi persoalan apakah sudah ada langkah awal dari pihak yang ada KUASA membendung sehingga tidak menjadi seperti sekarang.

4) Hatta sekarang semua waris (etc Isteri Kamaruddin pegawai CIMB, abang arwah Sosilawati )yang terbunuh mengharapkan agar penjenayah dihadap ke mahkamah dan dikenakan hukuman setimpal...
Agaknya apa yang setimpal dan maksud setimpal itu..melainkan kembali kepada Hukum Allah. Manusia kini sudah tiada gerun dengan undang-undang ciptaan manusia.

Wahai pemimpin di tangan Anda kuasa perubah..
Wahai rakyat ubahlah negara ini melalui undi kekuatan anda kepada yang mahu kembali kepada Allah dan syariatnya..

Ya Allah persaksikan dakwah ku ini agar tiada menjadi hujjah keatas ku. Ameen

Sebagai 1Sudut pandang



Tiada ulasan:

Catat Ulasan