Rabu, 22 Disember 2010

Muharram 1432h, yang bersejarah






Hari ke 1( Rabu) 22hb Dis 2010

Hari-hari di bulan Muharram terus 'laju' meninggalkan kita.

Sudah 16 hari ianya pantas berlalu. tersentak diri ini ketika Hj Subri menyebutkan ketika aluannya dalam Majlis Perhimpunan Bulan Disember 2010 MSN tengahari tadi.

Hari ini bersejarah. Apa tidaknya sepanjang ingatan inilah kali pertama MSN mengadakan hari perhimpunan bersekali dengan Majlis Yaasin dan Doa selamat. kekadang ada yang sinis mengatakan bagaimana dengan non muslim dan yang pelik kekadang yang berkata itu orang yang kuat agama kononnya. situasi agak berbeza dengan mana-mana Jabatan lain.

Tahniah buat tuan PBT yang mahu berani melakukan perubahan buat kebaikan semua warga sukan. Tentu Datok KP bertuah mempunyai Pengarah yang senantiasa berusaha gigih untuk yang terbaik pada pandangan agama.

Majlis berjalan dengan lancar dengan ucapan Datok KP sekilas recall kembali kejayaan sukan dan yang penting peranan doa yang besar serta dengan keizinan Allah SWT segala nya terjadi. Kemudian mike bertukar tangan kepada sahabatku yang disayangi selalu Al-Fadhil Ustaz Imran Bin Nasohah Imam Masjid Darul Ehsan Subang Jaya.


Merasai nikmat halawatul iman apabila surah Yaasin dipimpin dengan bacaan tartil dengan paduan suara sesedap suara..kekadang pada beberapa ayat suara jantung Al-Quran ini mengalir tanpa sedar air mata di pipi..

Habis dengan bacaan diteruskan lagi dengan tahlil dan Doa serta tazkirah ringkas bertajuk 'Syukur'.

Tazkirah yang menekan akhlak bagi orang beriman ialah senantiasa bersyukur kepada Allah dengan menjaga tiag seri agama dan bersedekah. Beliau mengingatkan tentang pentingnya teknologi terkini digunakan untk merapatkan silaturrahim bukan menambah koleksi noda. Antara sentuhan tazkirah beliau berkaitan penggunaan fb dan kecanggihan hp Black Berry bertujuan memfitnah dan membawa berita palsu.

Seterusnya selepas Zohor terus ustaz mengingatkan kaifiat solat Hajat dan Sujud Syukur. Azan zohor tengahari itu sayu dengan laungan merdu ustaz Dahlan . Sujud Syukur ini adalah bersejarah kerana idea asala dari Encik Rozaki berjaya dijelmakan dalam majlis rasmi ini yang dihadiri ramai warga sukan.

Semoga usaha dakwah yang tidak pernah habis kepada warga sukan diberkahi dan dirahmatiNya Ameen...


Hari ke 2( Khamis) 23hb Dis 2010

Semalam rewang haatta leat malam. Pbt sanggup menyekang mata membantu bersama warga rewang yang setia. Datok Kp walau lewat malam pun sanggup datang melihat persiapa akhir di khemah masakan yang diketuai uncle macklin Amzah. Datok shahruddin datang menemani pbt dengan semabng isu semasa mneyerikan suasana panas. macama-macam orang ada.

Pagi itu suasana meriah. AJK lain bertungkus lumus menyiapkan. Selesai dhuha, ana berteleku memikir bait-bait doa sebagai senjata dakwah kepada semua. Bayangkan Jegathesan Tim MOM akan hadir selain pak menteri yang hebat berpidato sudah tentu Nicol Ann David ada, Lee Mun Yee pn ada ..so bagaimana dapat ana memanfaatkan suasana itu.

Jam 11pagi lebih kelibat anak yatim Darul Izzah memenuhi reruang lobi dewan komanwel. kemudian anak-anak berbaju kuning pula hadir memeriahkan suasana. AJK kerohanian seperti hjh siti,ustazah hidayah,zaidi, u.dahlan dah bersiap-siaga dengan posisi masing2.

Risau juga, semoga Allah permudahkan perjalanan majlis ini.

tepat jam 12.45 tengahari Yb Menteri hadir bersama KSU dan TKU bersama M.Jeghatesan duduk di tempat VVIP. Ucapan Aluan dan video klip sorotan ringkas menaikkan motivasi hadirin. Ucapan Yb Menteri mantop dengan recall kejayaan. Selepas penyampaian SHAKAM dan sumbangan kepada Darul Izzah (us Azfar) dan Rumah Bakti Nur Syaheera (Encik Johari) kemudian majlis sesi doa kesyukuran mengambil tempat.

Semoga dengan intipati doa tadi menyedarkan warga sukan. Atlet seperti Mohd Futra dan Normanizam (takraw) termasuk Lee Mun Yee dan Datok Nicol Ann David bahawa Allah yang mengatur segalanya..

Kekuatan hadir apabila keyakinan kepadaNya berpadu

bersatu dengan keimanan

Kalah atau Menang Dialah yang menentukan segalanya

Allah is The Great

The All Mighty God Allah

May Allah Bless us


Semoga usaha dakwah yang tidak pernah habis kepada warga sukan diberkahi dan dirahmatiNya

Ameen...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan