Sabtu, 11 Disember 2010

Mukjizat nabi Musa terbongkar

September 2010..

akhirnya para saintis di AS membuktikan kebenaran kisah Nabi Musa membelah laut seperti yang diceritakan dalam kitab suci al-Quran dan Injil. kajian yang dilakukan oleh sepasukan penyelidik yang diketuai saintis Carl Drews dari Pusat Penyelidikan Atmosfera Nasional di sini, mendapati fenomena itu tidak bercanggah dengan hukum fizik.

Kitab al-Quran menceritakan bahawa Nabi Musa membelah laut dengan menghentakkan tongkatnya ke tanah semasa baginda dan kaum Bani Israel terperangkap di antara pasukan tentera Firaun yang sedang mara dan laut di hadapan mereka.

kumpulan saintis itu yang mengkaji beberapa peta kuno Delta Sungai Nil mendapati laut terbelah itu merujuk kepada sebuah lagun yang kini dikenali sebagai Tasik Tanis di selatan Laut Mediterranean dekat Laut Merah dan satu cawangan Sungai Nil.

saintis-saintis itu menunjukkan bahawa laut berkenaan terbelah dua melalui proses tiupan angin kencang yang dikenali sebagai angin timur bertiup selaju 100.8 kilometer sejam (km/j) selama 12 jam menyebabkan aliran air sungai dan lagun itu berpusing balik lalu membentuk seperti dinding air


bagi membuktikannya, satu model lautan komputer kemudian digunakan sebagai simulasi bagi melihat kesan angin yang bertiup semalaman ke atas air sedalam beberapa meter itu. selama empat jam, tiupan angin tersebut menghasilkan jambatan darat sepanjang 3.2km dan selebar 4.8km. sejurus selepas angin timur reda, air lagun dan sungai itu kembali mengalir ke tempat asal seperti ombak tsunami.

terdahulu sebelum saintis berjaya membuktikan mukjizat nabi Musa itu adalah benar, pada tahun 1988 seorang ahli arkeologi bernama Ron Wyatt mendakwa beliau telah menemui beberapa bangkai roda kereta kuda kuno beserta tulang manusia dan tulang kuda di dasar Laut Merah yang mungkin milik Firaun dan bala tenteranya yang tenggelam di lautan sewaktu mengejar nabi Musa bersama para pengikutnya.

bukti penemuan itu diperkuatkan lagi apabila hasil ujian dan kajian yang dilakukan oleh Stockholm University terhadap struktur dan kandungan beberapa sisa tulang temulang tersebut menunjukkan bahawa ia telah berusia sekitar 3500 tahun silam iaitu sewaktu dengan sejarah kejadian nabi Musa membelah laut.

pasukan arkeologi terbabit juga menemui sesuatu yang amat menarik iaitu poros roda dari salah satu kereta kuda itu secara keseluruhannya telah tertutup oleh batu karang, sehingga bentuk aslinya sangat sukar dilihat secara jelas hingga kini. malah salah satu di antara beberapa bangkai kereta kuda itu memiliki sebuah roda dengan 4 jerijinya diperbuat daripada emas. mungkin inilah sisa dari roda kereta kuda yang ditunggangi oleh raja Firaun!


jika berpandukan peta geografi kini, bulatan merah yang ditandakan itu adalah lokasi di mana sejarah nabi Musa bersama pengikutnya menyeberangi laut Merah iaitu di Teluk Aqaba di Nuweiba. kedalaman maksimum sekitar perairan ini ialah 800m ke arah Mesir dan 900m ke arah Arab. manakala dari arah utara dan selatan lintasan penyeberangan (garis merah) kedalamannya mencapai 1500m. kecondongan aras laut dari Nuweiba ke arah Teluk Aqaba adalah sekitar 4darjah, dan dari Teluk Nuweiba ke arah daratan Arab pula ialah sekitar 6darjah.

dengan andaian jarak antara Nuweiba ke Arab sekitar 1800m dan lebar belahan laut Merah yang kira-kira 900m, berapakah daya kekuatan alam yang diperlukan bagi membelah air laut tersebut serta bertahan untuk waktu yang cukup lama bagi membuka laluan nabi Musa serta ribuan pengikutnya itu?(ada sumber menyatakan jaraknya mencapai 7 km, dengan jumlah pengikut Nabi Musa sekitar 600ribu orang dan waktu yang ditempuh untuk menyeberang sekitar 4 jam).

menurut logik fizik, daya diperlukan adalah sebesar 2.8j Newton/m2 atau setara dengan tekanan yang diterima jika menyelam di kedalaman 280m. manakala kelajuan angin pula mestilah sekurang-kurangnya 108 km/jam sepanjang malam untuk dapat membelah dan mempertahankan belahan air laut tersebut dalam jangka waktu 4 jam! dan teori itu kini telah dibuktikan oleh saintis dan diumumkan pada September 2010..

ini membuktikan bahawa Allah itu Maha Berkuasa dan mukjizat yang diperturunkan kepada rasul pilihan-Nya adalah benar belaka walau sukar dibuktikan dengan akal fikiran. mungkin kita tidak berapa jelas dengan teori sains yang rumit seperti kisah sejarah nabi Musa ini, tapi mungkin peristiwa tsunami yang berlaku di Acheh beberapa tahun lalu serta masih jelas diingatan boleh dijadikan contoh serta iktibar bahawa tiada apa yang mustahil boleh berlaku dalam sekelip mata..wallahualam..









Tiada ulasan:

Catat Ulasan