Jumaat, 1 Januari 2010

Berazam melaksana Azam-Azam yang lalu




2010 Salam sejahtera dan salam ceria di tahun baru yang hebat!

"Kullu Am antum bilkhair

wa kullu sana antum toiyyibun"

Tajuk berkaitan adalah menjadi tatapan semua pihak disamping memikiri apa lagi nak diazam..apa lagi nak ditekadkan...

Pasti ada diantara kita masih tersilap untuk menulis tahun kerana sudah terbiasa menulis angka 2009. Tetapi adakah anda perasan, masih ramai diantara kita yang masih terbiasa dengan perangai, tabiat atau sikap yang sama walau telah bertekad untuk berubah atau membuat azam baru setiap tahun?

Perkara ini juga telah dipengaruhi minda separa sedar kita kerana apa? Kerana kita berazam setiap tahun tetapi tiada tindakan dan sikap yang bersungguh-sungguh untuk mengubahnya kerana hanya melafazkan hanya di bibir sahaja.

Jadi secara tidak disedari kita akan melakukan perkara yang biasa sahaja kita lakukan setiap tahun. Ada beberapa tips untuk anda tidak terlepas dari melakukan azam anda. Lihat dibawah ini:

1. Tulis didalam diary anda ( belilah dairi ) berkenaan apa yang anda inginkan untuk perubahan pada tahun ini. Kalau takde lagi pi beli daaa..

2. Tulis di atas sekeping kertas. Tulislah dengan perkataan yang besar. Kalau boleh tulis dengan Magic Pen yang berwarna terang dan jelas. Kerana, kita akan mudah nampak dan mudah ingat jika warna yang kita gunakan itu menarik perhatian kita. Tampalkan azam atau matlamat kita itu pada tempat yang sering kita kunjungi dalam rumah kita (atau pejabat kalau dibenarkanlah). Tuliskan dengan lebih spesifik pada waktu bila matlamat itu akan tercapai.

3. Memberitahu rakan baik anda yang boleh dipercayai berkenaan azam atau matlamat anda yang anda ingin lakukan. Cara ini akan membuatkan anda lebih bersungguh-sungguh untuk melakukannya kerana anda telah memberitahu orang lain.. “Kalu tak buat malu aku..”

4. Positifkan minda anda, bertindak dan buat rancangan yang khusus untuk mendapatkannya.

Sesungguhnya dah banyak azam dan tekad bersarang dalam kekotak kehidupan kita NAMUN semua kurang terlaksana so saya fikir pada tahun ini saya akan menglistkan semua azam-azam yang lalu dan TAHUN 2010 ini adalah TAHUN nak praktikkan semua nya Insyallah

Jadi itulah sahaja antara tips yang sempat saya tuliskan untuk permulaan tahun yang hebat ini.

Harap ianya dapat membantu. :)

Artikel asal

http://h2jbiz.com/blog/

1 ulasan:

  1. azam saya utk mempertingkatkan iman dan amal saya kepada Allah swt.. InsyaAllah. Doakanlah saya diberi kekuatan utk mengharungi segala dugaan di dunia ini. Ameen..

    BalasPadam