Ahad, 31 Januari 2010

Sejarah Atlit dahulu - terbongkar

Tiada jalan singkat

Oleh Lokman Zainal Abidin
lockman@nstp.com.my
2010/01/30

ADA lagi ke perkara macam itu? Itulah reaksi awal bekas pemain bola sepak kebangsaan, Reduan Abdullah ketika diminta mengulas mengenai penggunaan tangkal serta bomoh di kalangan atlit Malaysia ketika ini.


TENANG...asrama atlit di MSN yang dikatakan diganggu makhluk halus.
“Kalau masa dulu, penggunaan tangkal serta bomoh memang lumrah dan saya sendiri tahu perkara itu. Tapi di zaman sains dan teknologi sekarang, sukar untuk kita percaya masih ada atlit taksub dengan perkara sebegini.


“Kita sudah memiliki sains sukan dan sebagainya. Mengapa kita masih taksub dengan hal-hal mistik seperti ini? Nasihat saya kepada atlit adalah mereka sepatutnya meningkatkan latihan serta disiplin kerana faktor itulah yang boleh membantu perkembangan mereka,” kata Reduan.


Kelmarin, 20 atlit yang menginap di asrama Majlis Sukan Negara (MSN) Bukit Jalil dikatakan terkena histeria akibat kehadiran makhluk halus, sekali gus menimbulkan kebimbangan kira-kira 400 atlit yang menginap di asrama berkenaan.


Penggunaan ilmu hitam di kalangan atlit dan keluarga mereka dengan tujuan makhluk halus berkenaan membantu menjaga keselamatan atlit dipercayai menjadi antara punca yang mendorong kepada berlakunya insiden berkenaan.


Difahamkan, ada juga atlit yang percaya ‘tangkal’ di badan mereka itu boleh membantu meningkatkan prestasi masing-masing selain menjadi penguat semangat setiap kali berdepan lawan dalam acara disertai.


“Saya pernah mendengar ada atlit bola sepak, basikal, olahraga dan sepak takraw terbabit dengan perkara mistik ini, tapi itu dulu. Apabila saya mendengar perkara sebegitu berlaku lagi sekarang, ia seolah-olah tidak masuk akal langsung.


“Mengapa kita mesti percaya dengan benda-benda ini? Adakah kita merelakan nasib atau kemenangan kita ditentukan tangkal atau bomoh?” katanya yang bagaimanapun tidak menolak kemungkinan masih ada atlit berfikiran ‘kuno’ ketika ini.


Suatu ketika dulu, atlit yang paling kerap dikaitkan dengan penggunaan pelbagai tangkal ialah bola sepak dan sepak takraw. Bukan sesuatu yang menghairankan apabila melihat ada kepulan asap kemenyan di belakang pintu gol atau di luar gelanggang setiap kali pertandingan berlangsung.


Bagi bola sepak, seorang bekas pemain kebangsaan yang enggan namanya disiarkan berkata, ada pemain menggunakan minyak babi untuk disapu ke kasut bola bagi mengelak diganggu ‘jin’ digunakan pasukan lawan.


“Ketika itu, penggunaan minyak babi memang berleluasa kerana kita tahu setiap pasukan yang bertanding memang membawa bersama ‘jin’ masing-masing. Kalau tidak, mengapa gawang mereka terlalu sukar untuk ditembusi dan kalaupun penjaga gol mereka sudah tertewas, bola pasti akan terkena tiang atau palang.


“Justeru, ramai pemain menggunakan minyak babi yang disapu ke kasut masing-masing kononnya boleh mengelak daripada diganggu ‘jin’ pasukan lawan. Saya tidak tahu sejauh mana keberkesanannya, tapi ia menjadi satu lumrah ketika itu,” katanya.

Komen Ana

Syukur dengan keperihatin Dato KP Mazlan bhw penubuhan Uhei di MSN pada 1999 sebagai usaha berperingkat menjauhkan atlit dari berkecimpung dengan dunia tahyul dan khurafat dalam mendapat sebuah kejayaan dan diteruskan dengan kperihatinan Datok Zolkples embong dan PBT Encik Abdul Rashid Yaakob sekarang

..Tq Datok..

Tahniah di atas ucapan Dato Kp dalam perhimpnan Bulan bulan januari MSN yang berlangsung pada 29hb Jan 2010 pagi jumaat yang bersejarah buat dri ini dan sahabat UHEI serta PBT yang terharu dengan ucapan mantop datok KP..

1 ulasan:

  1. masyaAllah ustaz,
    tak sangka ya, atlit2 kita lemahnya iman dan aqidah..sekali sekala kena buat program kembara Qalbi utk memantapkan aqidah, ukhuwah, solat dan penghayatan serta rasa kecintaan yang tinggi kepada Allah..
    Semoga ustaz dan semua krew uhei MSN tetap istiqamah dlm menegakkan aqidah yang benar di kalangan atlit2 kita..teruskan jihad.!

    BalasPadam