Khamis, 11 Februari 2010

Mengakses Internet semasa di luar negara




Internet

merupakan kemudahan perhubungan yang penting untuk setiap masa. Walaupun anda berada di luar negara, Internet masih boleh diakses dengan menggunakan pelbagai kaedah.



1. WiFi

Cara termudah untuk mengakses Internet adalah dengan menggunakan kemudahan WiFi yang banyak digunakan di Lapangan terbang dan kedai-kedai kopi.

2. Internet Kiosk

Internet Kiosk percuma dan berbayar boleh didapati di kebanyakaan tempat awam. Pastikan anda telah melakukan arahan Logout sebelum beredar. Sesetengah kiosk membenarkan anda menyalin data kedalam USB drive untuk disimpan.

Untuk menggunakan Internet Kiosk berbayar, sediakan wang seperti yang diperlukan secukupnya. Ada juga kiosk yang boleh dibayar melalui kad kredit dan juga menggunakan akaun Skype.

3. Telefon bimbit

Kebanyakan negara mempunyai persefahaman perayauan untuk membolehkan Internet diakses melalui syarikat telekomunikasi tempatan. Walaubagaimanapun kaedah ini tidak digalakan kerana ianya melibatkan kos yang tinggi. Namun begitu ianya sesuai untuk mengemaskinikan maklumat secara terus-menerus melalui aplikasi yang terdapat didalam telefon bimbit, seperti Facebook dan Twitter.

Sesetengah sambungan WiFi boleh digunakan secara percuma jika anda melakukan perayauan menggunakan sistem telekomunikasi mereka.

rujuk www.drivetime.azlipaat.com


Tiada ulasan:

Catat Ulasan