Ahad, 26 Jun 2011

Surga itu Indah wahai Ayah Ibu

Assalamualaikum semua pembaca blog Ibnusyabab bahawa syurga itu indah... 
Teringat falsafah blog al marhum ustaz asri rabbani bahawa sebelum mengecapi nikmat surgawi di akhirat pasti kita menraih nikmat surgawi di dunia terlebih dahulu.
Nikmat berAyah dan berIbu adalah nikmat yang sangat BESAR
Ada sahabat memberi nasihat menggunakan masa itu berbakti kerana dia sudah kedua2nya tiada termasuk sebelah mertua. Terasa sunyi sepi dunia.

Hari Ibu dah berlalu dan Hari bapa masih berjalan..Mereka bukan berhari dengan kita namun bertahun-tahun bersama kita sejak kecil..
Marilah kita berusaha mengembirakan mereka dan JANGAN menyakiti hati sanubari mereka.
Wahai Ayahanda Hj Abu Bakar Md Yaasin dan Ibundaku Hjh Halimah Lebai Milin 
Ampuni segala salah silap ku, Senantiasa reraung mata ku tergambar wajah mu yang bersusah payah mencari rezeki menampung kelauraga, menjagai bahkan mendidik ku. Kekaguman ku ialah 8 orang anak dikau menjaga. Kini diriku baru 4 pun sudah terasa sukar dan payah di zaman yang mencabar ini.
Tidak dilupai mertua Hj Ngah Long dan Hjh Maimunah yang terzahir sudah keuzuran mereka semoga diberikan kekuatan afiah meneruskan perjuangan hidup ini.
Dalam hadis riwayat Imam Ahmad, Rasulullah s.a.w. berpesan agar siapa yang ingin panjang umur dan ditambah rezekinya, hendaklah berbakti kepada ibu bapa. Baginda s.a.w. bersabda:
“Siapa berbakti kepada ibu bapanya maka kebahagiaanlah buatnya dan Allah (SWT)akan memanjangkan umurnya.” (Riwayat Abu Ya’ala, at-Tabrani, al-Asybahani dan al-Hakim)

“Apabila hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya nescaya terputuslah rezeki (Allah (SWT)) daripadanya.” (Riwayat al-Hakim dan ad-Dailami)


Ya Allah, di bawah langit mu akan ku berusaha sedaya ku untuk menjadi anak soleh buat mereka dan menjadi Ayah mithali buat anak2 ku sekaligus menjadi sebab melorongi mereka ke surga Mu yang Indah..Ameen

Benar surga itu INDAH. Klik sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan