Sabtu, 17 Julai 2010

Forum Bersama Prof Madya Dr Hafidzi



Semalam suatu malam yang bersejarah bermakna..

Akhirnya dapat berforum bersama insan yang ingin didekati dari jauh kini duk sebelah iaitu Prof Madya Dr Mohd Hafidzi Mohd Noor Pengarah PACE (Pusat kecemerlangan Palestine) bersama Drs Ustaz Tarmizi Razak Imam Masjid Jamek Bandar mengupas tajuk 'Bersamamu Palestin' sempena Forum Israk Mikraj 2010.

Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor
• Pengarah Palestine Centre of Excellence (PACE)
• Ahli Lembaga Pengarah Aqsa Syarif
• Penulis Buku Siri Bebaskan Al-Aqsa (5 buah)
• Pensyarah di Universiti Putra Malaysia
• Mantan SU Agung JIM (2001-2003) & Naib Presiden JIM (2003-2005)


Program anjuran Majis Ikhlasiah Pantai Dalam KL dengan kerjasama Aqsa Syarif Lembah Pantai dan JK penduduk dimulaikan dengan bacaan Quran seterusnya ucapan Pengerusi Masjid Ikhlasiah Haji Ikram Yusof, wakil IKRAM Encik Zaharuddin dan perasmi Al-fadhil Ustaz Hazaruddin Baharuddn Penyelaras Zon 6 JAWI.

Berikut antara soalan-soalan ahli panel dan sebahagian jawapan Ybhg Prof yang dapat di catatkan..
Dr Hafidzi Mohd Noor ( 20 Minit)

Kita bercakap itu tentang Israk Mikraj..dan kaitan dengan Yahudi dan perjuangan ummah Palestine ianya tidak dapat lari,,,
Apa itu Takrif kontemporarai hidup untuk makna Israk Mikraj…Apa sejarah masa depan Masjidil Aqsa yang berlaku untuk Dr kongsi kepada kita malam ini.

Ustaz Dr Tarmizi ( 20 Minit)

Peristiwa Israk Mikraj adalah Penguji keimananan para sahabat so bagaimana di zaman ini.

Bahkan ada sahabat yang baru memeluk Islam menajdi murtad kerana tak percaya kepada Israk Mikraj.. Bagaimana dengan ummah yang tidak percaya kepada Islam Iman walaupun didatang dengan pelbagai dalil walau nama Islam mak ayah Islam.
Mcm mana nak kait situasi di zaman ini?

Moderator mencelah…(5 minit)

Dr Hafidzi Mohd Noor ( 20minit)

Boleh detailkan beberapa mesej yang sebenar nak Allah sampaikan kepada Ummat akhir zaman ? Antara peristiwa yang tejadi ialah Panggilan seorang Wanita Tua kepada nabi saw..yang ditanya Nabi kepada Jibrail siapakah itu..Itulah Yahudi..jika engkau menyahutnya pasti ramai ummatmu mengikuti jejak Yahudi..
Dalam situasi hari ini Apa keperluan masyarakat kita kepada isyarat2 dlm peristiwa Agung ini.? Termasuk sejarah mengembalikan khalifah Islamiyyah dan cara2 tips2 nya?

Ustaz Dr Tarmizi ( 20minit)

Kenapa Solat dan kenapa Pembedahan hati…
Ada perkaitan Langit dan Bumi. Langit sesi penganugerahi Ijazah SOLAt dan dibumu sesi pembedahan hati oleh jibrail.

Hati adalah Penyataan Visi Misi dengan perbuatan penyembah Alalh
Apakah kelebihan istimewanya hati dan Solat Hadiah buat ummah
Sila ustaz?

Prof Hafidzi
Apa erkini hala tuju perjuangan Plestine khasnya di gaza dan apa yang boleh di sumbang ummah kepada perjuangan Membebaskan Aqsa? boleh ustaz huraikan

Kesimpulan
10 minit


Anakku, puas juga diajak diberi alasan nak tengok Akademi Al-Quran tetapi dipujuk Angah terus setia mengikutku..kekadang semasa memoderatorkan forum semalam aku sempat menjeling Angah yang duduk di sebelah ustaz Mahadi Pengarah Program yang juga Imam JAWI tetapi sayang dia agak mengantuk tersengguk sengguk..

Dalam hatiku berkata " takper kerana petang tadi sempat melayan kehendak anakku menemaninya bermain tenis"

Ermm...Forum malam unik dan menghiburkan dengan telatah Ustaz Drs Tarmizi yang selamba mengemukakan hujjah dengan selangseli kelakarnya dan alunan quran yang asyik dan juga Ybhg Dr yang bersemangat membangkitkan fakta perjuangan palestin yang tak pernah diketahui umum termasuk diri ini..yang mana aku disebelah hampir mengalir air mata dengan ruh juangnya yang mengalir cas elektirik perjuangan kepada diri ini.

Alhamdulillah penonton tidak berganjak dari posisi masing-masing..
kekadang tampak ada beberapa anak muda baru tiba terus ke depan majlis menyaksikan forum ini. Berjaya kali ini program ini. Yang bermula jam 9 dan tamat 1 jam 44 minit..dengan format 3 pusingan dengan 1 kesimpulan.

Yeah..moga menjadi Moderator yang ADIL walau tak seadil Howard Webb Pengadil Anata Holland dan Spain dalam Piala Dunia baru ini. Drs Tarmizi selalu provoke berderau gaak tahan muka depan hadirin dengan lagak selamber dia.

ermm puas hati kerana dapat menyumbang lagi..

Ya Allah berikan kekuatan diri ini untuk terus menyumbang dan menyumbang sebelum mata ini tertutup Ya Allah

Apabila pulang hampir jam 12 malam baru tiba di Bukit jalil

Puasmelihat angah melihat bagaimana ayahnya menyumbang dan terus menyumbang jejak ini

Sebelum pulang,angah dipinta aku agar bersalam tangan dengan Jk masjid termasuk 3 panelis dan kepada Prof madya Dr aku katakan bhw ini angahku akan bakal hafaz quran..

Angahku berkata "insyallah.."

Bertambah kuat azamku bahawa tahun depan dia akan di sekolah tahfiz

Alhamdulillah terima kasih wahai Allah.

Ohya Angahku bernama Izzurrahman dan dilahirkan Oktober 1999 di Hayyu Sabiek Cairo teringat bagaimana tubuhnya sudah biru tika dikeluarkan oleh Dr Azzah namun dengan kebijaksanaannya dan pertolongan Ilahi akhirnya dia terus hidup..

hidup berjuang menyumbang untuk Allah

ohya nasyid penngerak motivasi
http://www.youtube.com/watch?v=8EPF9EgMonM


1 ulasan:

  1. Boston Sport Medicine http://www.albumartwork.org/ - order meridia online The FDA has approved the drug to be used as an appetite suppressant in those who are morbidly obese. [url=http://www.albumartwork.org/]buy cheap sibutramine[/url]

    BalasPadam