Jumaat, 9 Julai 2010

Tilawah Quran : rindunya suara itu




1) Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan Kali Ke-53 berlangsung di Dewan Sa’adah Wisma MUIS Kota Kinabalu Sabah pada 29 Jun hingga 3 Julai 2010.
2) Pembukaan rasmi MTQ Kebangsaan dilancarkan oleh Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Tun Razak sementara penutupan disempurnakan oleh TYT Yang Di Pertua Negeri Sabah Tun Ahmadshah Abdullah.
3) Seramai 28 peserta mengambil bahagian dalam MTQ Kebangsaan kali ini, iaitu 15 qari dan 13 qariah termasuk johan menunggu qari. Kelantan hanya menghantar peserta qari sahaja.
4) Johan qari dan qariah menerima RM15 ribu, piala pusingan dan piala iringan. Naib johan RM7 ribu dan ketiga RM5 ribu. Keenam-enam mereka turut menerima pakej menunaikan fardhu haji ke Makkah. Peserta saguhati menerima RM2 ribu setiap seorang dan hadiah-hadiah lain daripada kerajaan negeri dan persekutuan.
5) Keputusan Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan Kali Ke-53 :
Qari
Johan : Wan Ainuddin Hilmi Abdullah (Wilayah Persekutuan) Markah 82.01%
Naib Johan : Muhammad Anuar Ghazali (Kelantan) Markah : 79.66%
Ketiga : Othman Azumi Ahmad (Kedah) Markah : 79.33%
Qariah
Johan : Nor Azrah Ayub (Johor) Markah 79.34%
Naib Johan : Nor Ruzana Natiah Jaafar (Selangor) Markah : 79.33
Ketiga : Normalina Alias (Wilayah Persekutuan) Markah 77.66%
6) Wan Ainuddin Hilmi, 28, dan Nor Azrah, 32, akan mewakili negara pada Tilawah al-Quran Antarabangsa yang akan berlangsung di Kuala Lumpur bermula 27 Julai hingga 3 Ogos ini.

________________________________________________________________________

Majlis Tahlil Arwah dan Forum Israk Mikraj (MATAFIS) akan menemukan kita dengan Naib Johan Tilawah Ustaz Anuar Ghazali…Jom kita mentadabbur bacaan naib Johan Malaysia ini.. ingat pertemuan 23 Julai Di perkarangan Vista sempena Israk Mikraj menampilkan panelis Sdr Halim Redzuan (wakil Muslim Care) dan Ustaz Faisal@Ahmad Faisal (UM)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan