Jumaat, 17 Mei 2013

MemBlog kembali !

"Jadikanlah usaha menulis adalah dalam kerangka ibadah kepada mu jua"

Bimillahirrahmanirrahim.


Assalamualaikum.

Agak lama saya mengambil masa untuk sambung menulis di blog saya. 


Maklumlah, menulis memerlukan mood yang cukup. Jika mood tidak datang, keinginan untuk menulis terbantut. 


Apa pun, saya ada juga kekadang berinteraksi dengan rakan-rakan di laman sosial Facebook. Tak apalah, sama sahaja di mana pun, asalkan kita menulis.

Ada yang memberi motivsi agar saya terus menulis di blog ini, 

mengupas isu-isu dengan lebih berani dan ke hadapan. 

Bagi saya, keberanian dalam menulis (terutama dalam isu-isu politik), 

kita tidak boleh terlalu melulu. Jauh sekali agar kita memenuhi nafsu 

orang lain dengan menggunakan tulisan kita. Apa yang seseorang 

penulis itu tulis, dialah yang menanggungnya.

Bagi saya, saya tidak menulis bagi pihak orang lain. Saya menulis apa 

yang fikir saya boleh menulis dan apa yang saya percaya ia adalah 

benar pada pandangan dan tafsiran saya berdasar nas yang telah saya asah kemahiran melalui pembacaan yang bukan banyak. Masa di jordan bahkan di Mesir banyak mengajar 'sesuatu' dalam hidup ini..


Saya menulis kerana mengejar redho dan kesukaan Allah swt. Inilah maksud ibadah bahkan tujuan penciptaan kita ialah mengabdikan diri kepadaNya. Bukan kerana apa-apa. 


Saya menulis kerana saya fikir saya bertanggungjawab menulis mengenai apa yang saya fikir wajar saya tulis dalam kerangka dakwah yang mampu mencetus mahu dalam perjalanan ini.


Jiwa tersentuh apabila rasa banyak ketinggalan setelah post terakhir iaitu hanelang kem atlet terengganu awal 2013. Memang hendak menulis beberapa perkara seperti pemergian  umrah 2 kali, Isu PRU sebelum dan selepas, Kemasukan staff uhei yang baru dan juga Ahlan ya wasahlan Menteri baru.


Antara kegembiraan saya ialah anda semua masih sudi membaca tulisan saya. Saya bukanlah seorang penulis yang hebat seperti penulis-penulis yang lain.


"Hidup untuk selalu 'update' hubungan denganNya"

Sungguh, Saya berazam terus berfikir penakkulan bahkan akan terus menulis menulis dan mula minggu ini, blog saya akan aktif kembali. 


Gadjet baru wajar dibeli.


Ibnusyabab kembali di alam maya kerana menulis itu satu Jihad yang boleh diusahakan.


Terima kasih.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan