Selasa, 29 Disember 2009

Kuliah Tazkirah 2010/1431 Hijrah


(Khas buat anggota MSN yang telah menjayakan MPPQ 2009 yang lalu… semoga ianya memberikan bekalan meluaskan size kubur kita nanti..)


الحَمْدُ ِللهِِ الَّذِيْ هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لاَ أَنْ هَدَانَا الله. أَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَه، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُه، اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَىْ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ.

Marilah kita jadikan al-Quran itu sebagai pegangan hidup kerana sesungguhnya al-Quran sahajalah yang menjadi petunjuk dan penyelamat kita di dunia dan di akhirat.

Kita mesti yakin bahwa al-Quran sahajalah yang mampu menjadi ubat dan penawar kepada segala macam penyakit mahupun rohani atau jasmani yang sedang menimpa masyarakat manusia hari ini.

satu tajuk yang penting iaitu : " TADABBUR AL-QURAN ". bahwa dengan mentadabbur al-quran memahami dan menghayati isi kandungan Al-quran sahaja segala bentuk permasalahan ummah akan dapat diselesaikan..
Individu yang terdidik melalui penghayatan Al-Quran sahajalah akan memberi kesan positif kepada pembinaan diri ,keluarga seterusnya masyarakat keseluruhannya, seterusnya memacu pembangunan negara yang seimbang dari sudut rohani dan pembangunan material.
Hidup dalam Tadabbur Al-Quran bererti berinteraksi dengan Al-Quran
Sama ada secara tilawah (membaca), tadabbur (memahami), hifzh
(menghafalkan), tanfiidzh (mengamalkan), ta’liim (mengajarkan) dan
tahkiim (menjadikannya sebagai pedoman dan rujukan hukum).
Tadabbur Al-Quran juga bermakna meneliti lafazh Al-Quran untuk sampai pada makna Al-Quran. Intinya bahwa tadabbur yaitu memahami Al-Qur’an, mendalami, memikirkan dan memperhatikan agar dapat diamalkan. Inilah tujuan inti dari diturunkan Al-Quran, yaitu untuk difahami isinya kemudian diamalkan. Sebab jika orang membaca sesuatu dan tidak memahami maknanya maka tujuan inti dari apa yang dibaca tidak sampai. Orang yang berilmu dan memiliki peradaban adalah orang yang memahami apa yang dibaca.
Berkata Ibnu Taimiyah, "Tradisi yang terjadi adalah menolak, jika suatu kaum membaca kitab pada disiplin ilmu tertentu, seperti kedoktoran atau matematik kemudian tidak memahaminya. Bagaimana dengan kalam Allah Ta’ala yang merupakan kunci penjagaan, keselamatan, kebahagiaan dan pedoman pada agama dan dunia mereka?"
Kepentingan membaca dan mempelajari seterusnya membudayakan al-Quran dalam kehidupan adalah kesuatu kewajipan yang tidak boleh sama sekali dipertikaikan. Kegemilangan ummat Islam pada kesuatu masa dahulu adalah kerana mereka berpegang teguh dan menghayati al-Quran. Ummat Islam pernah kejayaan demi kejayaan dan mampu mengubah tamadun dunia berkurun-kurun lamanya.
Sangat disayangkan jika mu’jizat terakhir yang membawa keselamatan dan kebahagiaan manusia di dunia dan akhirat tidak dapat difahami dan dini’mati oleh majoriti manusia. Tetapi inilah realiti yang terjadi, majoriti manusia tidak beriman pada Al-Quran dan kebanyakan umat muslim tidak mengetahui isinya

Al-Quran diturunkan bertujuan untuk memandu manusia ke jalan yang benar, memberi petunjuk, rahmat, membawa berita gembira, menjadi penawar, peringatan dan cahaya yang menjadi pedoman dan panduan hidup.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah Yunus ayat 57 yang berbunyi :

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم،



Maksudnya : " Wahai ummat manusia ! sesungguhnya telah datang kepada kamu al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakat batin yang ada didalam dada kamu dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman ".

Al-Quran adalah kitab suci samawi yang diturunkan oleh Allah SWt adalah yang terakhir selepas kitab Taurat,zabur dan injil. Ini pusaka warisan peninggalan Rasullulah saw yang merupakan mukjizat terbesar baginda.

Sebenarnya banyak keistimewaan yang disediakan oleh Allah kepada mereka yang mentadabbur kan Al-Quran Keistimewaan ini diharapkan antaranya :-

1. Pemberi Syafaat pada Hari Qiamat

marilah sama-sama kita mengambil iktibar dari Sabda Rasulullah s.a.w. yang berbunyi :

ِاقْرَوُوا القُرْءآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِيْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيْعًا ِلأَصْحَابِهِ.

Maksudnya : " Bacalah kamu akan Al-Quran, sesungguhnya (al-Quran) akan datang pada hari kiamat memberi syafaat kepada pembaca-pembacanya ".
(Riwayat Muslimi )






Kita sebagai ummat Islam sepatutnya menjadikan al-Quran sebagai bacaan utama setiap masa. Mereka yang membaca al-Quran, mendengar malah melihat al-Quran pun akan diberi pahala oleh Allah s.w.t.. Sabda Rasulullah s.a.w. yang berbunyi :

مَنْ قَرَأَ حَرفًا مِنْ كِتَابِ اللهِ فَلَهُ بِهِ حَسَنةٌ، والحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا، لآ أَقُوْلُ ( ألم ) حَرْفٌ، وَلَكِنَّ أَلِفٌ حَرْفٌ وَ لاَمٌ حَرْفٌ وَمِيْمٌ حَرْفٌ.

( Riwayat al-Tirmizi )

Maksud hadis tersebut : " Sesiapa yang membaca satu huruf dari al-Quran, maka bagi-nya diberi sepuluh pahala dan ditambah sepuluh lagi kewajiban seumpamanya, tidak aku katakan( alif, lam, mim ) itu satu huruf, akan tatapi alif satu huruf dan lam satu huruf dan mim satu huruf ".
( Hadis riwayat Muslim )

2. Jenis Manusia yang terbaik.
Dalam proses mencari identiti diri , penghayatan Al-Quran akan menjadikan manusia ini manusia terbaik pada perpektif Allah.
Rasulullah saw bersabda mafhumnya : .
"Sebaik-baiknya kamu adalah orang yang mempelajari Al-Quran dan
yang mengajarkannya"
3. Bersama para Malaikat Allah
Orang yang mentadabburkan Al-Quran akan berada dalam majlis malaikat .
Rasullullah saw bersabda ” Sesiapa yang membaca Al-quran dan mahir dengannya,dia akan bersama-sama dengan golongan para malaikat Allah...”
(HR Bukhari dan Muslim)
4. Mendapat Rahmat dan Penyembuhan
Ini seperti difrmankan Allah di dalam Surah Al-Israk ayat 82 yang berbunyi


Maksudnya : " Dan kami turunkan al-Quran sesuatu yang boleh menyembuhkan penyakit ( hati ) dan menjadi rahmat kepada orang-orang yang beriman dan al-Quran itu tidak menambahkan orang-orang yang zalim ( disebabkan keingkaran mereka ) melainkan kerugian jua " .

( Surah al-Isra' ayat : 82 )
Tazkirah hari ini bolehlah disimpulkan :

1. Sebagai umat Islam kita wajar meneruskan lagi suasana kemeriahan kehidupan dengan menghayati Al-Quran dan membudayakannya dalam kehidupan. Bahkan Rumah yang tidakdibacakan al-Quran bagaikan tanah kubur yang sunyi sepi dan akan terhindar dari rahmat Allah s.w.t.

2. Ibu bapa adalah contoh terbaik bagi anak-anak. Mereka hendaklah memulakan amalan membaca al-Quran dan menghayatinya dan sentiasa memberi galakkan kepada ahli keluarga mereka khasnya anak-anak mereka . Dimulai dengan pengajian Al-quran daripada tilawah dan memahami tafsirnya dan pengamalan seharian.

3. Membaca al-Quran bukan sahaja merupakan suatu ibadah, bahkan dalam masa yang sama ia juga mampu menjadi penawar kepada segala penyakit, seperti penyakit jiwa, emosi, kecelaruan fikiran, penyakit social termasuklah penyakit hati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan