Khamis, 31 Disember 2009

JOM sertai Islamic NGOS's -JAMIYAH




Sempena kedatangan tahun baru, ramai yang berazam dengan azam yang baru walaupun azam tahun lepas pun tak terlaksanan tetapi kemahuan mahu melaksanakan yang baik dalam hidup adalah sifat terpuji. teruskan..

Penulis ingin mengajak warga pembaca mari kita menambah suatu perkara dalam putaran hidup kita dengan menyertai dan bersama jamaah islam melalui badan bukan kerajaan Islam yang ada dimana-mana di Malaysia, Nama-nama seperti Perkim,Abim, Jim, Jamiyah serta dimaklumkan bahwa di Selangor ada 45 Ngos Islam yang berdaftar dan di wilayah pula ada 100 pertubuhan Islam..

Pada kali ini penulis ingin mewarwarkan kepada khalayak kepada Persekutuan Sruan Islam Selangor dan Wilayah ( Jamiyah) berikut laman web wwww.jamiyah.org

JAM'IYAH ditubuhkan hasil daripada seruan seorang ulama yang berasal dari Meerut, India iaitu Tuan Maulana Shah Muhammad Aleem Siddiq AI-Qadell dalam tahun 1931 di Singapura. Setelah itu JAM'IYAH Singapura telah menubuhkan cawangan-cawangannya di Pulau Pinang, Malaka, Perak dan Selangor.

JAM'IYAH Selangor telah ditubuhkan pada 24 Januari 1949 dalam satu pertemuan di antara beberapa orang tokoh agama di Masjid Jamek Bandaraya, Jalan Tun Perak, Kuala Lumpur. Kemudian didaftarkan secara rasmi pada 12 Jun 1950. JAM'IYAH Selangor ini kekal sebagai cawangan bagi JAM'IYAH Singapura hinggalah pada tahun 1965 apabila Singapura keluar dari Malaysia.

Selapas perpisahan ini JAM'IYAH Selangor telah bergerak sendiri dan tiada lagi hubungan dengan JAM'IYAH Singapura. Apablla Wilayah Persekutuan ditubuhkan, JAM'IYAH Selangor dikenali pula sebagai JAM'IYAH DAKWAH ISLAMIAH Selangor Dan Wilayah Persekutuan atau pun Persekutuan Seruan Islam (JAM'IYAH) Selangor dan Wilayah Persekutuan.

JAM?IYAH telah dianugerahkan sebagai pertubuhan yang tertua dan aktif sejak tahun 1950 oleh kerajaan Malaysia melalui Pendaftar Pertubuhan, Kementerian Dalam Negeri pada 12 Januri 2002.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan