Khamis, 10 Jun 2010

Teks Khutbah Isu Palestine


Marilah kita meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah, iaitu dengan melaksanakan dan memperbanyakkan apa yang disuruh oleh Allah, dan meninggalkan yang dilarang oleh Allah. Mudah-mudahan kita beroleh kejayaan di dunia lebih-lebih lagi di akhirat kelak.

Sesungguhnya antara cara untuk meningkatkan ketaqwaan itu ialah dengan memperbanyakkan zikir dan doa, bertaubat dan beristighfar, menghadiri solat berjemaah di masjid dan surau, membaca al-Quran, menghadiri majlis ilmu, menghampiri orang-orang alim ulama, bertafakur memerhati kebesaran Allah dan mengingati dosa-dosa yang telah dilakukan. Dengan memperbanyakkan amalan sedemikian, diharapkan kualiti ketaqwaan kepada Allah akan meningkat. Sebaliknya, mengabaikan perintah Allah akan mengundang kesusahan dan kesengsaraan terhadap diri kita sendiri

Tajuk khutbah pada hari ini ialah “Isu Palestine; Apa tindakan kita”

Sidang Jumaat yang berbahagia,

Palestin telah melalui sejarah yang panjang dalam tamadun manusia dan menjadi rebutan kepada tiga agama. Namun demikian, Palestin mempunyai kedudukan yang istimewa di dalam hati setiap muslim sejak zaman-berzaman. Keistimewaan Palestin seperti yang terdapat di dalam Al-Quran, Al-Hadith dan Kitab-kitab Sejarah ialah:

1. Sebagai qiblat pertama umat Islam.

2. Terdapat Masjidil-Aqsa iaitu masjid kedua yang dibina di atas muka bumi. Dan masjid ketiga paling suci selepas Masjidil-Haram dan Masjidin-Nabawi .

3. Tempat berlakunya Israk dan Mikraj.

4. Harta wakaf umat Islam sehingga ke hari qiamat.

5. Tempat kelahiran Para Anbia’

Kezaliman yang dilakukan oIeh rejim Zionis yang bermula pada tahun 1948 setelah terbinanya negara haram Israel telah menyaksikan bukan sahaja isu-isu kemanusiaan semata-mata tetapi lebih daripada itu. Ia melibatkan isu akidah umat Islam , tanahair, maruah dan peradaban. Sesungguhnya bumi Palestin yang terdapat di dalamnya qiblat pertama umat Islam adalah watan yang perlu dipertahankan oIeh umat Islam seluruh dunia. Apatah lagi Masjidil-Aqsa yang merupakan persinggahan Rasululah s.a.w. sebelum dimikrajkan ke langit, sekarang ini terancam dengan apa yang dilakukan oIeh Yahudi laknatullah terhadap masjid yang mulia ini. Firman Allah dalam Surah Al-Isra’ ayat 1:

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ (1)

Bermaksud: "Maha suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil-Haram (di Mekah) ke Masjidil-Aqsa (di Palestin) yang kami berkati sekelilingnya untuk memperlihatkan kepada-Nya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui".

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Pada setiap kali bulan Mei ia mengingatkan kita semua tentang sejarah hitam bagi umat Islam yang digelar dengan NAKBAH iaitu hari malapetaka dalam sejarah umat Islam terutamanya di Palestin, dengan penubuhan negara haram Israel pada 1948. Pada 12 Mei 2010 baru lalu, Perdana Menteri negara haram Israel, Benyamin Netanyahu, di dalam Knesset (Parlimen Israel) menegaskan sekali lagi bahawa Yahudi berhak terhadap bandar Quds dengan alasan kononnya Quds dengan nama dalam bahasa Ibrinya dipanggil Sahyun disebut 850 kali dalam Perjanjian Lama (Taurat sedangkan ia tidak disebut dalam kitab-kitab suci lain. Quds juga disebut 142 kali dalam kitab Perjanjian Baru sedangkan al-Quran tidak menyebut walaupun sekali di antara 26 nama Arab untuk Quds sehinggalah dalam tafsiran al-Quran yang berkembang mulai abad ke 12 dikatakan di sana ada ayat yang menunjuk kepada Quds.

Para wakil Arab di Knesset (sidang Parlimen Israel) membantah kenyataan Netanyahu dengan menyebut bahawa Quds ialah qiblat pertama umat Islam dan tanah haram ke 3, dengan menuduh Netanyahu cuba memutar-belitkan sejarah. Bagi umat Islam, di tanah inilah terbinanya Masjidil Aqsa, iaitu masjid ketiga paling mulia di dunia ini selepas Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Di tanah inilah saksi kepada jihad yang mengorbankan jutaan umat Islam bagi mengembalikan kemerdekaan Palestin.

Bagi Yahudi pula, kononnya bumi tersebut merupakan “Tanah Yang Dijanjikan Tuhan” kepada mereka. Di situlah kampung halaman nenek moyang mereka berasal dari Bani Israel dan Yahudi percaya di tanah itulah terletaknya Bukit Zion tempat tertanamnya Haikal Sulaiman iaitu kuil suci mereka.

Manakala Kristian juga, menganggap tanah tersebut sebagai tanah suci di mana Temple of Nazareth yang terletak di tanah tersebut merupakan tempat kelahiran Nabi Isa, tempat Nabi Isa menyampaikan ajarannya dan disalib mengikut pegangan mereka. Sejak zaman nabi Ibrahim lagi yang merupakan moyang kepada keturunan Bani Israel dan Bani Ismail telah mendiami bumi Palestin. Meskipun Yahudi mendakwa Palestin sebagai tanah warisan mereka tetapi Allah sendiri menafikannya antaranya ayat 67 surah Ali ‘Imran :


مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ

Maksudnya : Bukanlah nabi Ibrahim itu Yahudi dan bukannya juga Nasrani tetapi dia adalah orang yang lurus, bersih (dari syirik dan sesat) dan muslim (berserah diri kepada Allah) dan sekali-kali bukanlah dia termasuk golongan orang-orang musyrik

Sidang Jumaat yang berkati Allah,

Musuh Islam sentiasa berusaha siang dan malam dalam menghancur Islam dan umatnya termasuk dengan merenggangkan semangat persaudaraan Islam dengan menyuburkan semula semangat kebangsaan sempit. Isu Palestin yang merupakan isu umat Islam dialihkan kepada isu negara Arab seterusnya dipinggirkan lagi sebagai isu rakyat Palestin sahaja.

Kita perlu mencontohi perjuangan Salehudin al-Ayyubi yang berbangsa Kurdis tetapi bangkit atas dasar Islam membebaskan masjid Aqsa hasil daripada surat banduan Palestin yang terseksa dalam penjara kerajaan Salib Kristian ketika betapa banyak surat lagi yang dihantar kepada raja-raja Arab sekelilingnya tetapi tidak dihiraukan. Kita mesti menghargai betapa bernilainya Baituil Maqdis yang merupakan tanah wakaf milik seluruh umat Islam sebagaimana yang telah diisytiharkan oleh Sayidina Umar al-Khottab sebaik sahaja membebaskannya daripada cengkaman Empayar Rom. Bersamalah kita membantu umat Palestin yang merupakan penjaga kepada tanah wakaf milik kita semua. Ayuh bangun membantu umat Palestin dengan doa, harta dan jiwa raga kita serta memboikot barangan Israel dan sekutunya terutama Amerika Syarikat.

Jangan tunggu sehingga Masjid Aqsa menyembam tanah baru kita merintih sedih. Jangan kita menjadi umat Islam yang paling lemah iaitu membiarkan sahaja Masjid Aqsa runtuh pada zaman kita hidup. Tirulah apa yang dilakukan oleh umat Islam ketika Majid Aqsa dibakar pada tahun 1969 sehingga mereka bangkit yang menyebabkan hampir seluruh Yahudi dihalau keluar dari bumi Palestin. Kita mengutuk dan mengecam sekeras-kerasnya kekejaman Israel yang menyerang konvoi bantuan kemanusiaan yang membawa bantuan perubatan, pendidikan dan pembinaan bagi rakyat Gaza yang disertai lebih dari 50 buah negara sehingga ada sukarelawan yang mati ditembak dan ramai lagi yang cedera

Sidang Jumaat yang berkati Allah,

Dalam berhadapan dengan cabaran dari Yahudi dan sekutunya Amerika khasnya dan barat amnya, adakah umat Islam pada hari ini telah benar-benar bersedia? Atau umat Islam terus diulit mimpi indah tanpa menghiraukan keadaan sekeliling yang mencengkam dan menindas umat Islam pada hari ini? atau umat Islam hanyut di dalam dunia hiburan atau tenggelam di dalam lubuk duit dan harta sehingga lalai dari perintah Allah. Sesungguhnya bilangan Umat Islam di seluruh dunia pada hari ini bukanlah sedikit, iaitu 1/5 daripada penduduk dunia. Dari sudut ekonomi pula, negara Islam merupakan negara pengeluar minyak terbesar dan pengeksport bahan mentah dan makanan. Tetapi kenapa umat Islam terus diperkotak-katikkan oleh musuh Islam.

Selain dari aspek ekonomi dan politik, kita perlu menilai semula kekuatan keimanan kita kerana itulah yang akan menentukan sama ada orang Islam kuat atau sebaliknya. Seorang Islam yang kuat, ialah yang memiliki keimanan yang kukuh sehingga sanggup mengenepikan kepentingan peribadi dari kepentingan yang lain semata-mata kerana Allah. Berapa ramai pada hari ini umat Islam yang lalai dari kewajipan solat, betapa ramai umat Islam pada hari ini yang terlibat dengan riba, betapa ramai umat Islam pada hari ini yang terlibat dengan perlakuan sumbang, pegang-pegang dan zina, betapa ramai umat Islam pada hari ini yang terlibat dengan judi dan minum arak. Berapa peratuskah yang menunaikan solat jemaah maghrib di masjid dan berapa peratuskah yang solat subuh dimasjid berjamaah. Ini adalah beberapa petunjuk yang menegaskan bahawa umat Islam pada hari ini berada di dalam keadaan yang cukup lemah lantaran suatu penyakit yang tertimpa kepada mereka yang dinamakan dengan wahan; iaitu kasihkan dunia dan bencikan mati.

Sifat kasihkan dunia ini bukan sahaja terkena kepada orang kaya tetapi turut terkena kepada orang miskin. Orang kaya dengan cara kayanya dan orang miskin dengan cara miskinnya. Menjadi orang kaya bukan bermakna orang itu berdosa tetapi melupakan perintah Allah dan mengenepikan soal dosa pahala itu adalah dunia. Bukan sekadar itu, ia akan mendapat dosa di akhirat nanti dari Allah swt. Dunia itu bermaksud dekat, iaitu perkara yang tidak membawa pahala. Manakala akhirat itu lambat iaitu perkara syurga itu akan berlaku selepas mati. Makna lambat dan jauh. Dengan kata lain, apa jua perkara yang tidak membawa pahala, maka itu adalah dunia manakala perkara yang membawa pahala itu adalah akhirat.

Persoalannya, betapa ramai orang yang berebut mencari perkara yang tidak membawa pahala dan meninggalkan perkara pahala. Dengan fenomena ini, bagaimanakah kita boleh melawan musuh Islam sedangkan kita masih dan asyik sibuk mengira harta, kekayaan, permainan, rakan-rakan dan anak isteri sehingga menjejaskan perintah Allah SWT.

Kita sememangnya tidak dapat untuk menandingi kehebatan teknologi persenjataan barat kerana ternyata mereka lebih hebat dari kita. Justeru, untuk menunggu persenjataan kita kuat baru boleh mengalahkan mereka hanyalah satu impian sahaja. Orang Islam perlu membina kekuatan spiritual dan keimanan yang kukuh agar dengan kekuatan ini, orang Islam dapat menentukan apakah keutamaan mereka buat masa ini, apakah kewajipan yang perlu dilakukan dan apakah misi yang perlu di selesaikan.

Sidang Jumaat yang berkati Allah,

Bagi menunjukkan sikap benci dan marah kita kepada musuh-musuh Islam, dan bagi menunjukkan sikap protes kita terhadap orang yahudi di Palestine, marilah sama-sama kita membina kekuatan dalaman kita iaitu kekuatan iman dan keyakinan kita kepada Allah swt.

Antara perkara yang perlu dilaksanakan oleh Umat Islam

1. Bangun pagi dengan azam untuk tidak menyumbang apa-apa kepada Yahudi serta menyekat kemaraan mereka.

2. Solat Subuh berjemaah di masjid. (Yahudi amat takutkan apabila umat Islam menunaikan solat Subuh berjemaah di masjid seperti solat Jumaat)

3. Memastikan sunnah Rasulullah SAW diutamakan dan diamalkan.

4. Tanamkan dan sebarkan kesedaran indahnya hidup beragama melalui SMS, email, CD, risalah, blog dan lain-lain.

5. Hadiri majlis ilmu atau membaca bahan bacaan yang mengukuhkan kefahaman kita tentang kejahatan dan tipudaya Yahudi kepada orang Islam.

6. Memperuntukkan sumbangan kepada tabung kebajikan dan dakwah setiap hari.

7. Menyokong dan menyertai mana-mana aktiviti bantahan kepada Yahudi.

8. Memboikot semua rancangan media yang berbentuk hiburan maksiat serta merosakkan akhlak remaja Islam.

9. Menjalankan program yang membina iman ahli keluarga.

Allah berfirman:

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ

Orang-orang yahudi dan nasara tidak akan suka melainkan apabila kamu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan