Jumaat, 1 Januari 2010

Duit sikit tapi nak bisness..


Apakah yang dinamakan Bootstrap?

Bagi sebilangan dari anda sudah sedia maklum akan maksud bootstrap dalam perniagaan. Bootstrap adalah modal kecil-kecilan dari simpanan atau wang sendiri tanpa meminjam dari sesiapa mahu pun institusi kewangan lain. Ramai dari kalangan kita ingin memulakan perniagaan tetapi sering mengeluh dan merungut.. “Alamak nak berniaga modal pulak takde.. mana nak cekau nih? Macam mana nak buat pinjaman dari bank ye?” Akhirnya hasrat ingin berniaga turut terkubur bersama niat kejayaan..

Terdapat banyak cara untuk kita memulakan perniagaan tanpa membuat pinjaman. (Sesekali jangan terlibat dengan ceti haram.. Namanya pun dah ada haram, so.. jangan buat pasal.. ) Banyak idea dapat dibuat malah modal perniagaan yang hanya bermula kurang dari RM100 pun ada. Tidak semestinya modal besar keuntungan pun besar. Dan tidak semestinya modal kecil keuntungan pun turut kecil. Yang penting kita bermula dengan jalan yang selamat. Saya kalau nak cerita pasal modal besar, kecil atau tak payah langsung ni agak panjang jika ingin di muatkan ke dalam blog ini. Yang perlu untuk kita buat adalah mencari idea dan banyakkan bertanya ke atau membaca..

p/s : Alhamdulillah, saya sendiri memulakan perniagaan pun tidak pernah menggunakan modal dari pinjaman mana-mana pihak. Modal saya hanyalah dari wang yang saya simpan dan memulakan bisnes dengan modal yang sangat kecil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan