Selasa, 9 Februari 2010

Hari Ini dalam Sejarah



Lawatan sambil belajar dan belajar..


Ketua Jawatankuasa Pemuda/i Persekutuan Seruan Islam Selangor Wilayah(Jamiyah) Ustaz Mohammad Hasnol Abu Bakar telah melakukan lawatan singkat ke Mesir baru-baru ini pada 18 Mei 2009 bagi menjalinkan perhubungan dengan Badan Kebajikan Anak Wilayah Mesir ( BKAWM) dan pihak pengurusan Asrama MAIWP Ybhg Ustaz Abdul Halim Sulaiman yang juga ahli Jamiyah. Ziarah ukhuwwah dalam tempoh 10 hari ini bertujuan memperkenalkan Jamiyah kepada warga BKAWM sebagai Badan bukan Kerajaan Islam
( NGOS) alternatif kepada sumbangan kepada masyarakat di Ibukota.

Ustaz Mohammad Hasnol Abu Bakar juga merupakan YDP pertama Badan Kebajikan Anak Kuala Lumpur semasa ditubuhkan pada 1998 berkata “ Reruang Dakwah di lembah Klang terbuka melalui mempelbagaikan kemahiran dakwah melalui aktiviti yang menjadi kecenderungan belia remaja seperti rekreasi dan sukan dengan acuan Islam” ujar beliau yang juga Ketua Unit Hal Ehwal Islam di Majlis Sukan Negara yang menyediakan program kerohanian ‘spiritual strength’ kepada atlet Malaysia.
Ziarah Ukhuwwah yang akan diadakan ini bertujuan meningkatkan motivasi dan membentuk minda warga Kuala lumpur agar menebalkan lagi belief system kehidupan seorang daie azhari walaupun sudah berkerjaya dan berkeluarga nanti tetap menyumbang dalam masyarakat lembah kelang berpaksi keimanan yang jitu kepada Allah Rabbul Alamin dan rukun iman yang lain. Ini amat perlu kerana sebagai bekalan mendepani cabaran kehidupan yang mendatang di samping sebagai persiapan menghadapi mad’u yang pelbagai di lapangan..

Program ini diadakan khas untuk warga BKAWM terdiri dari kalangan siwa Azhar yang menginap asrama MAIWP sebagai penerangan mengenai sejarah asal usul Jamiyah dan beberapa cabaran dakwah di Ibu kota telah disampaikan oleh Ketua Pemuda Jamiyah dalam beberapa sesi termasuk sesi Ifthor Jamaie BKAWM sempena menghadapi peperiksaan Daur Mayu. Setakat ini, anggaran seramai 200 orang hadirin akan hadir pada program tersebut.

Ustaz Halim Sulaiman Pengurus MAIWP Mesir khusyuk mendengar penjelasan..
Ydp BKWM Mohd Hisham Zakaria sedang membaca Buletin Jamiyah

Buletin Jamiyah sedang dibelek…
Pengurus Asrama MAIWP dah jadi ahli Jamiyah ke?

Ketua Pemuda Jamiyah menyerahkan senaskhah Buletin Jamiyah
Bergambar dengan aktivis mahasiwa Wilayah di Mesir..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan