Sabtu, 4 Jun 2011

Perginya Ikon Dai'e ku..

senantiasa ceria menyambut tetamu Darul Atiq

KUALA LUMPUR, 3 Jun: 

Pendakwah terkenal, Ustaz Ghazali Hasbullah meninggal dunia jam 10 malam di Hospital Selayang akibat sakit tua.


Allahyarham semasa hayatnya bertugas sebagai guru agama dengan (JAIS) lebih 20 tahun dan akibat kelantangan beliau menegur ketidak-adilan, beliau pernah ditahan ISA pada 1980an.



Menurut cucu sulungnya, Abdullah Omar, datuknya berusia lebih 70 berasal dari Bagan Datoh, Perak berdakwah sehingga akhir hayatnya kerana dua hari sebelum jatuh sakit, beliau berceramah akhir di Johor.


Rumahnya yang zuhud dan sederhana




Allahyarham meninggalkan dua isteri; Puan Asiah Johari, 60an, dan Puan Norhafizah, 40an,  anak (13), sulung dalam usia 43 dan bongsu sekitar 20an, cucu (60) dan dan cicit (30).



Jenazah disolatkan di Perkampungan Islam Darul Atiq yang didirikannya sendiri pada  jam 10 pagi dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Masjid Jamek Rasa.



Catatan sahabat Sunainai Pandan :( Saya hadir ziarah dan sempat menatap wajah jenazahnya/solat jenazah bersama ribuan jemaah. sms sahabat melihat wajahnya munawwrrin awie.).

Antara foto terkahir Al-fadhil

Subhanallah..benar janji Allah kepada pejuang agama sepertinya...teringat semasa remajaku di SAMER, dialah yang banyak mendidik dan mentarbiyyah diri ini..beberapa pernah bermalam di Darul Atiq pasti nyamuk dan kicauan burung bermain di memoir diri ..terbang lah menggapai tinggi.



Anata pesanan Ustaz Ghazali, "Tahajudlah, kerana itu amalan Rasullulah. Dengan tahajud wajah kita berseri, senang dunia dan dipermudahkan. Apa guna rumah besar, kalau kubur kecik?"

"Apa salahnya kita bagi derma lebih sikit. Asik-asik seringgit sahaja. Bagi lah sepuluh lima puluh ka. Hari-hari kita makan cukup, makan sedap. Korbanlah makan sehari dalam setahun untuk kita fikir dibelakang sana ada yang perlukan duit itu"

Atas usaha berterusan, kini Ustaz Ghazali meneruskan perjuangan menjaga pusta ini di Batang Kali dengan melibatkan penghuni sakit mental, masalah akhlak, anak yatim, anak tidak beribu bapa dan orang tua. Manakala di satu kawasan lain ditubuhkan satu lagi Pusat Tahfiz dan pembelajaran khas untuk menyambung belajar di Timur Tengah. 

Malah lebih membanggakan apabila ia turut dibuka di Indonesia atas usaha beliau dan anak murid beliau yang dididik lama dengannya.
Untuk berderma atau bersedekah kepada Darul Atiq, boleh berbuat sedemikian kepada:

Pusat Tarbiah Islamiyah Darul Atiq
Kg Melayu Rasa
Batu 341/2
44200 Hulu Selangor
Selangor Darul Ehsan

Akaun Maybank: 162076546024
Tel: 03-60574869
H/P: 019-3298799

Tiada ulasan:

Catat Ulasan