Rabu, 15 Jun 2011

Sukma 2011-(2)-Di sebalik sebuah Kejayaaan



Sungguh betapa kenangan mentarbiyyah adik2 Atlet Hanelang dari Darul Iman cukup mengimbau seribu satu kemanisan yang tidak tergambar..

Kem Jenagor ABM jadi saksi dalam 2 sesi awal selama 4 hari bersama adik2 membuka tirai bahawa sukan juga seiring dengan kekuatan kerohanian. Solat adalah asas bahkan TIANG kejayaan. bagaimana daie wajar bergelanggang dihadapan atlet untuk YAKIN berbisik bahawa kejayaan (baca :Emas berkilau) jika SOLAT dijaga..hubungan dengan Allah amat INTIM.

Rujuk artikel terdahulu, klik disini.

Mungkin itu yang berlaku..setelah dengan aktiviti berakit di sungai Kenyir, membersihkan bergotong royong di masjid dan mendaki bukit banjaran Kenyir menjadi saksi pejal..


Namun ruh perjuangan seterusnya disinergikan itu dibawa ke kem akhir di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) ..6 hari berbaki untuk dipasakkan lagi dan lagi..dengan solat berjemaah, Tazkirah, Kuliah, Sesi SS setiap pasukan dan Qiamullail.

Tahniah cikgu misrah jurulatih  kerana amat bersungguh dalam membina kekuatan kerohanian pasukan bola jaring Terengganu. Hampir 4 malam berturut mendirikan qiam walau penat fizikal namun mereka sudah mengenal kenikmatan bersamaNya.

Jawapan mereka apabila sudah melalui Qiam di hari ke 4, mereka sudah tidak penat lagi..sungguh teruja..
Akhirnya Allah memberikan keputusan dengan Pingat Perak dan WP mendapat Emas..Tentu banyak lagi pra syarat kemenangan yang belum ditunaikan..untuk sebuah kejayaan..

Hari terakhir kem fasa akhir, Amanat dari Dr Izham Nayan membakar jiwa dan raga yang mana semalamnya Azizul Hasni dan Nafizwan (skuasy) turut memotivasikan 267 atlet dengan tips -tipsnya.



Malam ke 13 Jun 2011( malam penutupan)

Hari Ini malam Ini terengganu telah dinobat JUARA kali ke 3 berturut-turut. ana tergambar reruang mata ini wajah Encik Ibni Amin. Kenangan 2005 Sukan Negara Islam bersama membangun erti sebuah method membangunkan jatidiri remaja atlet Malaysia di Arab Saudi dibawah kepimpian Jeneral Tan Sri Dato' Zain Hashim (CDM) tika itu ..



Ya..terima kasih kerana membuka lelorong yang kini setelah 3 thn ianya berubah menjadi lebuhraya..

Puas kerana merekalah yang memenuhi reruang saf muslimin dan muslimat di Surau Kolej Zaaba UKM dan di Surau casa pada malam terakhir malam penutup di malam itu. Tergiang-giang lagi ungkapan keramat Pok Mat setelah mempengerusikan ceramah Dr Izham bahawa  EMAS akan berkilauan dan bergegar di bukit jalil, kini menjadi realiti...

Sempat bersembang dengan coach acap (syahrul) beberapa keajaiban dalam sukan rowing mereka mencipta emas,mengkagumkan..Subhanallah.

Allahuakbar..

Ana puas namun belum puas kerana medan dakwah dalam dunia sukan terlalu jauh ke hadapan..Siapa lagi yang sanggup bersusah payah dalam perjuangan ini !..apapun terima kasih kepada En Rashid Yaakub kerana dengan kemahuannya JK kerohanian SUKMA digerakkan pada kali ini bersama puan Hajah Siti Aishah, us Rafi (usim) dan us Hasni (ukm)

Sekalung tahniah buat Tuan Hj Zainal dan juga Dato Wan Ahamad (CDM) dan seluruh kekuatan Kontijen Terengganu,barisan coach, pengurus dan atlet..

Maafkan ustaz atas kekurangan yang terzahir sepanjang ustaz menemani kalian namun itulah dunia perjuangan hidup kita belum berakhir kerana GOAL bukan sekadar EMAS yang BERKILAU atau lagu Negeri dinyanyikan..

Namun GOAL hakiki kita ialah REDHA ALLAH swt juga..persoalan solat, jenis bentuk pakaian dan pergaulan wajar ( baca : wajib) diperhatikan oleh kepimpinan tertinggi sukan negara untuk memastikan sukan adalah method anak muda berinteraksi dan bersosial dalam lingkungan ibadah dan mendapat rahmat serta pahala.

Akhirnya lihatlah dan saksikan lah apa kata Zulfadhli pemain terbaik Bola Baling ketika mendapat EMAS terakhir petang ahad itu.

Tahniah khas buat akh syafiq ketua pasukan handball yang memastikan kerohanian all atlet dalam keadaan maksima..termasuk coach nasri dan cikgu nazri managernya.

Tips KEJAYAANnya klik Punca kejayaan

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KOSMO ISNIN 13 JUN 2011
Pada perlawanan akhir yang berlangsung di Dewan Sri Putra, Bukit Jalil itu, Terengganu menewaskan Kelantan 15-12.
Pemain Zul Fadhil Hanafi Muhammad yang menyumbang lima jaringan pada perlawanan tersebut berkata, faktor keletihan dan kecederaan yang dialami rakan-rakanya bukan halangan untuk beraksi baik.
Kekuatan Terengganu terletak pada kerohanian. Sememangnya kami menjangkakan akan memenangi pertandingan akhir ini,” kata Zul Fadhli

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tiada ulasan:

Catat Ulasan